torsdag, september 06, 2012

Leggingsrace

Lilla N har växt en hel del på längden över sommaren känns det som. Plötsligt är nästan alla byxor för korta. Härom helgen hade JNY fraktfritt så jag slog till på en bit jeansfärgad jersey att sy leggings av. Tycker det är fint med matchande plagg, så även om jag inte är supernoga på den fronten händer det allt som oftast att jag blir lite, lite irriterad när jag står med en av N:s tunikor/tröjor/klänningar i handen och inser att brallorna som passar bäst till ligger i tvätten. Jeans funkar ju till allt som väl är, så ett par jeansfärgade leggings kommer nog bli välanvända.

Att sedan lilla N är en viljestark tjej som helst vill välja sina kläder själv (eller frånvaro av kläder.. :-P) är en annan sak. Helst ska det vara SAMMA färg på över- och underdel tycker hon.

När jag hade mönstret framme passade jag på att skära till ett par till i Jofotex lila jersey. Det har nämligen gått hål på knät på de gamla lila leggingsen, och på detta vis slipper jag ju lappa och laga.
Kom sedan på att ett par röda byxor också saknades i garderoben och skar ut tyg till dem också. Och bara någon dag senare dök en utmaning upp i ett syforum där jag är aktiv. "Sy tre plagg mellan söndag och söndag varje vecka i september." Jomenvisst, tänkte jag, det var en utmaning som hette duga, men se här:
Jag fixade det första veckan iaf! Mönstret är Meedom form 1 strl 92 (svensk strl 98) på allihop. Röd trikå från Jofotex, den orangeröd-randiga är från Crazy Kids och velourleggingsen är sydda i velour från en USA-beställning. Rosa fick de bli eftersom lilla N plötsligt börjat efterfråga rosa plagg. Härom dagen påstod hon att "Brunt är fult!" och gick och tog på sig ett par rosa byxor istället. Hoppas det går över, för finns det något mer höstmysigt än bruna velourbyxor?

Rena leggingsfabriken den här veckan alltså. Känns gött!

1 kommentar:

Inger sa...

Härligt produktion. Jag minns diskussionerna kring kläder, speciellt med nummer ett. Försökte också matcha från början och trodde nog aldrig att jag kommenterade det, men av hans kommentarer till vad som passade ihop kan man undra.Än idag är han en klädsnobb.Jag har dåligt samvete för att jag ännu inte åtgärdat en hög arbetskläder han vill ha insydda.