onsdag, maj 07, 2008

Onsdag

Jag har inte hunnit sticka så mycket nu i början av veckan, men i går kväll skulle jag ta tag i hälen på sockan jag stickar med magic loop-metoden.

När jag skulle runda hälen bestämde jag mig för att testa det som Anita Gunnars kallar "bandhäl" i sin bok "Vantar, sockor, mössor och sjalar". Alltid roligt att prova något nytt.
Det var ju ingen bra häl alls. Det kunde jag ju ha förstått på beskrivningen "Avmaskningen bildar ett rakt band", för det var vad som hände. Med en sådan häl måste reslutatet bli att man får hoptagningarna under foten och går och trampar på dem.

Och så när jag satt där med min lilla kantiga häl så kom jag på att jag ju testat att sticka bandhäl redan för länge sedan, och kommit fram till att jag inte gillade det.

Jag repade alltså upp och stickade en vanlig kilformad häl istället. Mycket smartare! Måtte jag nu komma håg det längre fram och inte tänka "Hmm. Undrar om jag ska prova en sådan där bandhäl.."

6 kommentarer:

Inger sa...

Det heter ju att man lär av erfarenhet.En del misstag måste man göra många gånger för att det ska gå in.Ibland går det in men man gör om dem i alla fall,som att skjuta upp läs och skrivuppgifter till i absolut sista stund.

Anonym sa...

Jag har också provat på att göra en sådan häl. Det gör jag inte igen!

Anonym sa...

Jag har också provat på att göra en sådan häl. Det gör jag inte igen!

Stickorren sa...

Och jag gör alltid en sån häl för den passar mig bäst och jag har inga problem med hoptagningen.

Anonym sa...

Jag brukar också försöka att prova olika hälar, men kommer alltid tillbaka till en som jag gillar. Prova kan man ju alltid då vet man ju eller hur. Olika hälar passar olika personers hälar.

bara Lova sa...

Jag har precis stickat en sån häl nu och jag tycker att det är helt okej. Kan du rekomendera boken för övrigt? Tror att jag kan ha bläddrat i den för länge sen.