tisdag, november 25, 2008

Vantvändning

På garnhasarden i söndags vann jag Lovikkagarn och eftersom jag är hemma sjuk idag tänkte jag att jag skulle lägga upp till ett par vantar. Jag hade ju dessutom både beskrivning och rätt stickor. Jo, början gick bra. Och några varv till gick också bra.


Och egentligen ska väl inte fortsättningen vara så komplicerad, men jag blev lite fundersam när jag kom till momentet "vänd arbetet ut och in och sticka slätt från avigsidan". Jo, jag förstår beskrivnigen, och jag förstår poängen med att göra så. Men det blir ju ett hål eftersom man ju då i praktiken vänder och stickar åt andra hållet. Det blir till att snörpa ihop från baksidan sedan då?!

Kanske väntar jag med fortsättningen tills ikväll när jag ska träffa en expert.

5 kommentarer:

Inger sa...

Ja, det är oundvikligen så att det blir ett hål.Alternativet är att sticka avigt de första varven.

Stickorren sa...

Det måste gå att lägga garnet runt maskan man skulle stickat och få hålet mindre. Men jag misstänker att du har löst det när du läser detta. Bortsett från det så är Lovikkavantar trevliga och snabba att sticka.

Anonym sa...

Roligt att se att garnet faktiskt kommer till användning! Jag har haft det i min ägo i flera år utan att det blivit något.

Krya på dig!

Anonym sa...

Hoppas du löst problemet.
Själv brukar jag lyfta av maskan på vänster sticka (som jag skulle stickat om jag inte vänt) och lägga garnet runt denna och lyfta tillbaks den på vänstra stickan och sedan vända på arbetet och fortsätta att sticka, så undviker jag att det blir hål.
Hoppas att du förstår min krångliga beskrivning.
Lycka till

Anonym sa...

Var jag som lämnade förgående kommentar