tisdag, maj 18, 2010

Ännu ett par byxor!

Lilla N:s morfar har ju köpt både tyg och mudd för ändamålet så självklart måste det bli ett par blommiga morfarsbrallor till sommaren. Jag tror de kommer att vara ganska svala och sköna även en lite varmare dag.
Nu ska vi bara skaffa några enfärgade bodies som funkar till alla färgglada och mönstrade byxor. Det var inte jättelätt när jag försökte senast, det fanns i princip bara vita eller randiga/mönstrade där jag tittade. Jo, man kan naturligtvis sy egna bodies också, men jag tycker det är svårt att få till dem riktigt bra och har bestämt att det inte är värt besväret om man ändå inte ska göra något speciellt.

Förresten, ni erfarna småbarnsföräldrar, hur ska man tänka vid klädinköp nu när sommaren närmar sig? Kortärmat (=svalt och skönt men dåligt solskydd) eller långärmat (=bra solskydd men kanske väl varmt)? Solkräm ska man ju inte använda på de minsta barnen och att man placerar en så här rörlig tjej i skuggan innebär ingen som helst garanti för att hon stannnar kvar där.

4 kommentarer:

Varkenoch sa...

Jag gillar byxorna! Fina som tusan!

Och jag är ju inte småbarnsförälder men kan säga att som väldans känslig för både sol och värme uppskattar jag täckande men löst sittande, tunna, plagg. Vet inte om det är översättbart på barn, men... ja. Så tänker jag.

Anonym sa...

Jättehäftiga byxor! Var får man tag i tyget?
Håller med Varkenoch , att det är skönt med tunna och löst sittande långärmade plagg.Min lillkille hade en tunn ljus bomullsskjorta förra sommaren. Funkade bra! Torkade snabbt om den blev lite blöt på stranden .

Mia sa...

Vi kunde bara ha kortärmat och shorts på sommaren, det långärmade blev för varmt (vi bor med fönstren i västerläge också). Däremot använde vi också tunn långärmad skjorta som solskydd. Solhatt. Man hittar skuggor. Och lite sol på kroppen gör inte så mycket skada. En fördel med en lättrörlig unge är väl att solbrännan fördelar sig jämnt över kroppen, inte lika stor risk för bränning.

Fröken Fräken sa...

Tack för era kommentarer.

Tyget kommer från en butik "inte alldeles långt från Ullared" som skyltar med att de säljer tyg och skor, det var allt min pappa kom i håg. ;)