torsdag, september 15, 2011

Hemligheter

Det verkar nog som att jag inget gör just nu, men saken är den att jag håller på och klurar och syr på några hemliga saker. Jag är nämligen med i ett hemlisbyte och ska skicka i väg en överdel, en underdel och en accessoar den 1 oktober. Några dagar senare ska förhoppningsvis ett paket med kläder till lilla N dyka upp här. Spännande!! Men lite läskigt är det. Tänk om mottagaren av mitt paket inte alls gillar det jag gjort? Eller om det inte alls passar barnet som ska ha sakerna? Jag tror mig i alla fall vara klar med underdelen, och nästan klar med överdelen, men ännu återstår att sy en accessoar. Någon som har tips på vad det ska vara?

I går sydde jag min första användbara (hoppas jag) dregglis. Kul, men HJÄLP så svårt det är att sy så skarpa svängar med overlocken som behövs uppe vid knäppningen. Känns inte som om jag någonsin kommer lära mig att få till det riktigt snyggt.
Den här testdregglisen sydde jag med bara kraftig jersey i bakstycket. Jag vet att många syr med velour eller fleece för att det ska stå emot vätan lite bättre. Jag ska be en bebis provdreggla den här först så kan jag testa andra tygsorter sedan.

Till min egen skruttunge har det blivit ett par polkagrisrandiga leggings en kväll när jag var synödig men inte hade ork eller inspiration till något mer avancerat.
Då och då sticker jag emellan med ett par varv på ett par tunna sockor till lilla N. Tanken är att de ska funka i gummistövlarna på förskolan när det blir ännu lite kallare höstluft men det spörs om jag hinner.

2 kommentarer:

Inger sa...

Jag minns när jag sydde dregellappar till älste sonen, det var bara det att han stoppade hela lappen i munnen och blev om möjligt ännu blötare.

lillaanna sa...

Hemliskläderna är så himla fina! Anna sa på en gång att paketet var till henne, sedan åkte plaggen på ett i taget och sedan berättade hon att detta ska hon ha på sig på förskolan i morgon. Tack så jättemycket!