onsdag, juni 16, 2010

Färdiga fordon

I går sydde jag klart fordonstunikan. Jag utgick från samma mönster som till flodistunikan men kortade av det lite på längden och så bandkantade jag ärmsluten istället för att fålla dem. Ärmarna rynkade jag med framilonband (sådana där genomskinliga resårband) som sedan syddes in när jag bandkantade. Kanske hade det gått precis lika bra med rynktrådar, men jag ville testa hur detta fungerade, och jag tycker det blev bra.
Skippade knäppningen i raglansömmen denna gång. Den är visserligen oerhört praktisk, och även en rolig detalj, men eftersom jag hade ont om muddväv så var jag rädd att den inte skulle räcka. Dessutom får jag ju erkänna att jag tyckte det var svårt att få  till knäppningen riktigt snyggt.

Syr jag fler tunikor så ska jag ändra skärningen lite nedtill så att den avslutas rakare. Då hoppas jag att man slipper de två "flikar" som hänger ned lite längre på vardera sida när plagget kommer på.  Förstår ni hur jag menar? Känner ni igen fenomenet?

Innan förmiddagspromenaden idag bakade jag potatisbröd. Det var ett tag sedan jag bakade dem nu men åsynen av ett par kokta potatisar i kylen gav mig ett plötsligt sug. Det blev många till mig och några få utan salt och ägg och sesamfrön till lilla N.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tunikan ser fin ut. Å, vad gott med nygräddat bröd. Förstår att lilla N gillar det.

Ilsefin sa...

Tunikan är jättefin! Du syr så fina saker!!

I Vadstena fick vi lära oss att kjolar, tunikor och liknande fick ett "rundare" intryck i nederkanten om man gjorde så här:
Mät plaggets "baslinje" dvs nederkanten på mönstret. Dela in den i tre lika stora delar. Dra sedan en linje som ligger i rät vinkel mot sidlinjen så att den möter baslinjen vid den närmaste tredejdelsmarkeringen. Gör på samma sätt på andra sidan. Istället för en rak baslinje har du nu en linje med svag vinkling i sidorna och rak linje mitt fram och mitt bak. Sedan brukar jag runda av baslinjen lite så att den får lite mjukare form.

Tredjedelarna är mest en riktlinje, jag brukar nog fasa av lite mindre genom att flytta tredejdelsmarkeringarna lite närmare sidsömmarna. På samma sätt är det rätvinkliga förhållandet också en riktilinje, det får inte bli för skarp vinkel vid baslinjen.

Hmmm.. vet inte om jag lyckades göra mig förstådd. Säg till nästa gång vi träffas så kan jag rita upp hur jag menar.

Fröken Fräken sa...

Åh, tack för hjälpen Ilsefin! Jag tror jag fattar. Nu MÅSTE jag ju sy en till så jag kan testa. ;)