söndag, maj 13, 2007

Konstig dag och konstig mat

I dag har varit en konstig dag. Har känt mig helt borta, som om jag inte kunnat öppna ögonen riktigt. Vet inte om det är förkylningen, eller något annat, men sådana konstiga dagar måste ju också få finnas. Alltså har jag tillåtit mig att vara ganska borta.

Jag har iaf kokat en väldigt god, och ganska konstig soppa. Detta kom sig av att jag hittade fryst okra på Konsum och jag som aldrig har ätit okra fick en faslig lust att prova.

Lite protein måste man ju få i sig så först kokade jag röda linser:
Här vill jag säga ett tack till C, som har lärt mig den underbara kombinationen vitlök, ingefära och linser.

Sedan skar jag en massa grönsaker, dvs champinjoner, squash, aubergine, morot, purjo, tomat, lök, paprika, fräste upp detta med lite mer vitlök och kokade upp i grönsaksbuljong. Ploppade i tomatpuré, gurkmeja, koriander, chili, lite curry och säkert något mer som jag glömt nu.
Sedan åkte okran och linserna i och så fick det puttra 10-15 min till innan jag smakade av med pressad citron och örtsalt.
Tja, och sedan var det ju bara att äta! Och ja, det var gott med okra!
Efter två portioner är jag proppmätt och ska nu sjunka ner i soffan med denna:

4 kommentarer:

Inger sa...

Låter mycket spännande att prova.

Anonym sa...

Om jag orkade skulle jag också göra den där soppan, och det fina brödet, för det ser onekligen väldigt gott ut.Men jag är så himla lat, men det kanske kommer andra tider......hihi.Hoppet finns!
Latfia

Anonym sa...

Helt säkert gott med okra i soppan, men det låter lite som soppa på en spik , den verkar väldigt god redann innan okran kom i.

Kattmamman sa...

Mmm, det låter gott! Och tack för tacket ; ).