onsdag, maj 27, 2009

Ofrivilligt studiebesök

I går jobbade jag kortdag, hade ett barnmorskebesök inbokat och sedan hade jag tänkt ha en lugn eftermiddag och kväll och hinna sticka klart sjalen. Så blev det inte.

När barnmorskan mätte livmodern hade längden inte alls ökat sedan förra besöket. Kanske berodde det på att vår busbebis låg på tvären i magen just då, men tid bokades ändå genast för ett extra ultraljud idag onsdag där bebisens tillväxt skulle kollas. Bara för säkerhets skull.

Sedan lyssnade hon på hjärtljuden, och konstaterade att bebisens puls var på gränsen till för låg.
Detta ville hon också gärna kolla upp genom att köra ett CTG som en läkare kunde titta på. Det var ju bra, men det hade varit bättre om CTG-apparaten hade fungerat. En stund och lite bök senare blev jag istället ivägskickad till förlossningsmottagningen på sjukhuset för att göra ett CTG där.

Det kändes ganska skumt att promenera in där när jag nu inte alls hade tänkt föda barn, men jag blev väl mottagen och fick tillbringa en timme eller så i ett förlossningsrum där medan bebisen sprattlade i magen och producerade en tjusig kurva på datorskärmen bredvid mig. Inga låga hjärtljud nu längre. Undrar om busbebisen bara ville fixa ett studiebesök på förlossningen åt mig (i min stad får man nämligen inte göra några sådana numera)...

När jag kom hem var jag rätt slut, för nog blir man lite orolig av sådana där påhitt, så inte blev det något stickat. Det var bara att äta och duscha och sova och åka tillbaka till sjukhuset på morgonen.

På ultraljudet idag såg allt också bra ut, och lilla sprattel väger enligt beräkningarna någonstans runt 1760 g. Lite hår på huvudet hade den också fått minsann! Så nu har jag pustat ut (nej, jag var aldrig särskilt bekymrad över bebisens ev. brist på hår), och ikväll har jag iaf tagit ett litet varv på sjalen!

9 kommentarer:

Annas garndrömmar sa...

Jag har också varit på studiebesök på förlossningen idag :) Men helt frivilligt, eftersom jag hade bett om det! Och busen i min mage ligger också fortfarande lite hit och dit och ger olika mått - tänk att de inte läst om hur de ligger bäst för att passa alla kurvor ;) Lycka till! Förresten, jag började fundera på om man borde ha med nån stickning till förlossningen, ifall det kommer nåt slött viloläge - men maken bara skrattade... hm.

Inger sa...

Skönt att allt är ok.Kan säga att alla mina barn har haft väldigt lite synligt hår.Jag har sagt att de haft mycket,men så ljust att det knapt syns.Det rättar till sig med åren,men nu kommer nästa problem,när man strax efter fyllda 20 oroar sig för att hårfästet ska ändra läge.Aldrig kan det vara riktigt bra.(nu kan inte jag se någon begynnande tunnhårighet)

ilsefin sa...

Vilken pärs det måste varit! Jag blev nervös bara av att läsa ju. Skönt att höra att allt var som det skulle, t.o.m. på hårfronten! :)

Du vet att du kan ringa om du behöver sällskap!!

KRAMAR!
Maria

Anonym sa...

Vilken pärs ! Förstår att du är alldeles slut efter den oron det medförde. Men så underbart att den lille mådde bra och det var som det skulle.
Ewa

Anonym sa...

Usch vilken pärs! Så skönt att allt var som det skulle, var så ororlig för dig/er.
Kram
Kusin A

Sommarfröken sa...

Usch, vad otäckt. Men skönt att bebisen och du mår bra igen!/Sommarfröken

Stickorren sa...

Hmm, vilken tur att CTG-erna är nyservade och genomgångna!
Men där ser man att dom där små kan hitta på hyss redan så tidigt.

Susanne sa...

Skönt att allt var bra, sicken rackare att busa till det redan nu. Var med om detsamma med min minsta och lite "stissig" blir man allt.

Mia sa...

Apropå stickning på förlossningen så hade jag uppskattat det... efteråt vill säga. Under värkpauserna hade jag inte brytt mig, men det hade varit skönt första tiden efteråt att koppla av med en stickning. Jag hade mycket svårt att varva ner den första veckan efter förlossningen. Hade tänkt att ägna mig helt åt bebisen, men en stund för mig själv hade nog bara gjort gott. Bebisen sov ju rätt mycket då.