lördag, januari 08, 2011

Puffetipuffetipuff

Jag har sett så många fina puffbyxor i olika sybloggar, och har länge velat försöka få till ett par jag också. Jag hade lite velour över sedan jag sydde en velouroverall förra året och efter att ha kontrollerat att den borde räcka (visst är jag duktig på stashbusting just nu?!) satte jag igång och ritade om mitt muddbyxmönster.

Jag ville behålla byxorna ganska tighta över rumpa och lår, så jag lade bara till vidd nedanför knäna, och tog sedan in lite precis innan mudden. För att kunna göra detta har jag också lagt till sidsömmar. Mitt vanliga mönster är superenkelt och innehåller inga sådana. I och med detta kunde jag ju också sy in Fröken Fräken-lappen i sidsömmen. Smidigt!

Jodå. Jag är faktiskt ganska nöjd. Puffigare blev det ju, och byxorna sitter bra på. Men gör man som jag gjorde och tar in vidden precis innan mudden blir ju byxorna liksom lite "platta". Det blir liksom som bubblor som står ut på sidorna om ni förstår hur jag menar. I det här fallet funkar det skapligt, men vill man öka puffet mer skulle det se konstigt ut. Jag har fått tips av Stickorren att sy lite små veck när man syr fast mudden om byxvidden är så stor att mudden inte går att töja ut helt. Det skulle ju kunna funka. Hur gör ni andra?

Inga kommentarer: