fredag, januari 07, 2011

Tröjtest

Jag har varit ledig ett tag nu och då har sylusten förstås satt in. Jag började med att rita ett tröjmönster i lilla N:s nästa storlek, och testade det på en pyjamas. Sådana finns det behov av just nu och jag tänkte att det inte är hela världen om en pyjamas inte blir så vacker. Annars har jag inte velat sy just pyjamaser eftersom de inte används annat än hemma, och dessutom slits mycket i tvätten.  
Tröjan har knäppning i axelsömmen, vilket uppskattas båda av lilla N och mig. Det är verkligen inget kul att trä tajta tröjor över huvudet. Jag har använt Meedoms mönster i form 1 rakt av, förutom att jag kortat ärmarna lite och inte lagt till någon sömsmån eftersom jag gärna ville att pyjamasen skulle vara användbar redan nu. Byxorna är likadana som långkalsongerna jag sytt förut. Tyget har jag haft liggande sedan min förra sömnadsperiod för sisodär tolv år sedan och muddväven kommer från Stoff och Stil.
Det här var så långt jag kom på kvällarna förra veckan, men de senaste dagarna har jag spenderat hemma hos mina föräldrar (dvs hos lilla N:s favoritlekkamrat mormor) så  nu har jag passat på att sy lite mer.
Tröja i samma grundmönster som pyjamaströjan men något utställd nedtill. Återstår att sätta i tryckknappar för dem och Prymtången packade jag inte med mig när vi åkte. Tyget är detsamma som i den här tunikan jag sydde till lilla N förra hösten, och jag gillar det skarpt. Har för mig att jag köpte det av MG-tyger på syfestivalen en gång. Tyvärr tappar det lite färg/blir en aning luddigt efter några tvättar, men jag får nog leva med det eftersom jag tycker så mycket om mönstret.

Inga kommentarer: