lördag, juli 05, 2008

Provlappande

Jag nystar garn och tänker sticka provlapp till sambons tröja. Avser att vara riktigt ambitiös och tvätta provlappen tom, eftersom jag vill att tröjan ska bli bra.
Jag tänker sticka tröjan runt, så alltså borde jag sticka provlappen runt. Stickfastheten lär inte vara densamma om jag stickar fram och tillbaka. Men, alltså, jag har inga strumpstickor i rätt storlek, och om jag stickar en gigantisk provlapp på rundsticka så går det ju åt massor med garn.
Helt okej om man kan repa upp provlappen vid behov av mer garn, men tänk om det inte funkar efter tvätt? Eller vågar jag beräkna stickfasthet på otvättad provlapp? Jag kommer ju grunda hela projektet på stickfastheten.
Alltså. Det är sådana här grubbelerier som gör att jag aldrig kommer igång med saker...

3 kommentarer:

Inger sa...

Gör provlappen med magic-loop,så kan du göra den liten fast runt.Ska du mäta på han med stort H och sticka utifrån det?Annars ska du ta stickfastheten före tvätt om du ska följa mönster.

Anonym sa...

Vad skönt att läsa att jag inte är ensam om att inte komma igång när det känns för overmäktigt att veta om det kommer att bli rätt!

Det där med tvätt av provlappen har jag funderat på ganska ofta.... Visserligen beror det ju lite på vilken sorts tröja man stickar, men jag måste ju ändå säga att de flesta tröjor jag har stickat använder jag sedan med något under. Därför nöjer jag mig med att vädra den stickade tröjan, och tvättar bara det där jag hade under :-) Kan det stämma in på ditt det här projektet?

Anonym sa...

Du kan sticka en platt provlapp som om du skulle göra på en rundstickan, men du måste avbryta tråden i slutet av varje varv och börja från höger med ny tråd(ände). Sen är det bara att knyta ihop trådarna och tvätta. Det går ju bra om du inte tänker repa upp lappen. Nackdelen med en runt provlapp att den måste vara tillräckligt stort, eftersom minst ett par maskor vid vikningen (när du lägger den platt och räknar/mäter) kan inte räknas in.