tisdag, augusti 10, 2010

Dubbelstickning

Efter att ha tjänat mig väl i fyra år så började mitt gamla mobilfodral ge upp. Jag har dock länge velat prova dubbelstickning, så då passade det ju bra att sticka ett nytt fodral. En beskrivning på hur man gör finns förresten i Nina Sagulins bok "Sticka".
Jag använde lite rester av ombrégarn från Östergötlands ullspinneri, och blev återigen påmind om vilket trevligt garn det är. Vad gäller dubbelstickningen så var det roligt att testa tekniken. Framför allt var det spännande att se om det gick att öppna fodralet eller om jag gjort något misstag på vägen. (Om man har stickat en maska för mycket någonstans så sitter allt ihop och det inte går att vända ut "påsen" ) Detta är ju onekligen ett fiffigt sätt att sticka just fodral eftersom man slipper sy ihop något på slutet, men om man ska sticka något större skulle jag nog inte våga...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fiffigt! Måste nog försöka .

Anna sa...

Det där har jag sett andra sticka men aldrig vågat prova själv. Ett mobilfodral är ju en perfekt storlek på projekt för en nybörjare att testa! Fint!