torsdag, april 22, 2010

Mer sytt än stickat igen

Stickandet har bara gått två-tre varv framåt sedan förra bloggposten. När lilla N inte sysselsätter mig på olika sätt har jag sällan ro att sticka. Det blir mer av tvätt och barnmatskok och eget födointag eller annat fixande hemma då. Dagarna, veckorna och månaderna bara försvinner ändå.

På sista tiden har en hel del energi och tid gått åt till att ta reda på mer om och fundera kring min arbetssituation till hösten. Efter mycken vånda har jag nu tackat nej till en klasslärartjänst och efter en del turer har jag istället fått löfte om ett förskollärarjobb. Var det blir vet jag inte ännu, så än är inte alla bitar på plats, men det känns iaf skönt att ha kommit till ett beslut, och ännu skönare att jag inte står utan arbete till följd av detta.

Nåväl. I går var min mamma på besök så hon fick hålla lilla N borta från symaskinspedalen medan jag avslutade ett par projekt jag börjat på tidigare. (Tack mamma!)

Muddbyxor i ett mjukt, men ganska kraftigt bomullstyg jag hade i min tygsamling. Den mörkblå mudden är från Jofotex och tyget till fickorna har jag fått av Nikka någon gång för rätt länge sedan. Mönstret är ett hopkok av Meedoms mönster och två olika köpebrallor. Otroligt svårfotat projekt för övrigt, i verkligheten matchar mudden och fickorna varandra bättre.

Ännu ett Meedommönster har testats. Denna raglant-shirt har jag förlängt en aning och tagit in bredden något på. Jag har inte provat den på lilla N i färdigt skick så jag vet ännu inte om det blev bra. Halsringningen blev däremot lite väl tight. Den går att få på, men det är inte så kul att bråka med lilla N som inte gillar när plagg ska dras över huvudet. En annan gång kanske jag försöker göra ett sprund med tryckknappar i raglansömmen. Den mönstrade trikån är från E-slöjd och den gula från Jofotex.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jättesöta kläder till lilla N. Som alltid :-). Hoppas du kommer att få ett jobb du kommer att trivas med.
Ewa

Anonym sa...

Fina byxor du gjort! Tröjan är jättegullig också. Måste kännas kul att få sätta på lilla N kläder som ingen annan har likadana. Syr du till dig själv också? Eller är det bara till dina barn?

Anonym sa...

Åh, vilka fina kläder du syr till din söta lilla tjej. Du är ju värsta proffset! Du kommer säkert att få ett passande jobb.
Kram!
Anita

Mia sa...

Måste säga att den där t-shirten är otroligt snygg! Och välsydd (på håll i alla fall ;-) fick mig att ta tag i sydrömmarna på allvar igen.