lördag, januari 29, 2011

Retroringar

I december fyllde jag år och i födelsedagspresent från min mamma och pappa fick jag pengar att köpa tyg för. Jag beställde då bla en meter av det gula retroringstyget från Mjuka tyger. Jag borde ju ha fallit för den turkosgröna varianten, men jag tycker faktiskt att det gula är mycket snyggare. Första plagget blev ju en mössa, men nu har lilla N fått en tunika också.


Som vanligt var det svårt att få till färgerna rätt på fotona, trots att jag väntade tills jag kunde fota i dagsljus.
Mönstret är detsamma som på den här tunikan, men jag har valt att sätta muddar i ärmslutet istället. Jag har använt röd muddväv från Stoff och stil och har tänkt att tunikan därmed ska passa till ett par röda köpebyxor som redan finns i garderoben.

Just nu klurar jag på om jag ska ta tjuren vid hornen och försöka träna mig på det där med applikationer. Jag tycker det är så attans svårt att få sömmen snygg och jämn! Men jag vill så gärna kunna piffa upp ett enkelt plagg med någon liten rolig detalj. Är det förresten någon som har en idé på ett enkelt (!) motiv till en applikation? Det kan vara vad som helst, förutom hjärtan och stjärnor för det har jag lyckats komma på alldeles själv. ;-)

Ikväll hade jag tänkt lägga upp till ett par nya sockor. Jag har slitit ut de här och fastän jag ju har fler par så måste ju ett utslitet par genast ersättas, eller hur? Tyvärr glömde jag ta med sockgarnet ut när jag nattat lilla N så nu riskerar jag att väcka henne om jag går och hämtar det, så det får vara. Min sockgarnsförvaring hänger nämligen på insidan av lilla N:s sovrumsdörr. Den hänger liksom kvar där sedan rummet var klädkammare. Ibland tycker jag det känns lite dumt att lilla N får bo ihop med mina saker, men andra dagar tycker jag det känns fint att hon har fina garner i närheten när hon sover. Dessutom intalar jag mig att de där garnerna på dörren har en praktisk ljudisolerande effekt. Just nu hade jag ju dock hellre sett att jag haft mitt nystan inom räckhåll.

3 kommentarer:

Mia sa...

Pengar till tyg, schysst present. Tunikan blev ju jättefin. Och mönsterpassning/raglan gav du dig på ;-)

Garn och barn låter ju bra, men jag tycker nog att du måste ha dina garner inom räckhåll. Jag skulle nog ha tassat in ändå, vill man CO så vill man.

Anonym sa...

Jättefin tunika som lilla N fått. Så gullig hon är, och vad stor hon blivit.
Ewa

Inger sa...

Typiskt mammigt att köpa tyg till kläder till dottern för födelsedagspengar. När mina barn var små sa maken en gång efter ett av mina stadsbesök; du kan väl köpa något till dig själv nån gång.