lördag, april 02, 2011

WIPs

Jag har just tittat igenom mina stickpåsar och hittat både WIPs och UFOn. De två projekt som jag faktiskt stickar något sånär aktivt på just nu är dessa:
Mina Spring Forward socks som blev bilåkar- och champagnedrickarstickning förra helgen när maken och jag hade det mysigt på Hooks herrgård. Jag vann en sk. champagnehelg där i en tävling som en lokal tidning hade i somras. Inget vi kanske hade kostat på oss bara sådär annars, men det var verkligen lyxigt att få åka dit nu, äta och dricka fint, promenera kallt och bara vara. 
Min meditationssjal i det varmröda merinogarnet Knit Picks Shadow. Räta varv, aviga varv och bara ett omslag då och då. Den får några varv då och då när jag vill sticka lite, men egentligen inte orkar tänka på vad jag gör. En sådan stickning måste man alltid ha! Den här är dessutom i mysigt mjukt garn vilket inte gör saken sämre ur meditationssynpunkt.

Sedan hittade jag några stickningar till, bla den här restgarnssjalen: 
I stort sett är den helt rätstickad och borde kännas lätt att ta fram men jag gör ökningarna lite annorlunda mot på den röda sjalen och därför förvirrar jag mig själv när jag byter mellan dem. Dessutom har jag blivit fundersam på hur jag ska fästa alla garnändar snyggt i kanten. Borde ha låtit bli att öka med omslag i sidorna så hade jag haft mer "material" att fästa ändarna i sedan. Nu är det bara en bård av 2 rm där ute. Dessutom ganska glest stickade. Inte så smart är garnfästningssynpunkt. Jag förhåller mig alltså lite avvaktande till den här sjalen just nu, så den får bara något enstaka styvmoderligt måstevarv ibland. Annars gillar jag färgerna och tror att den skulle kunna bli fin till sist.
Längre ner i stickkorgen återfann jag de här vantarna:  
Tyvärr glömde jag boken med beskrivningen hos en god vän i början av året så jag har inte kommit vidare. Men det räcker ju gott om de blir klara till nästa vinter, för de är ändå bara en ren nöjesstickning. Jag har förresten stickat ett par likadana i en annan färgställning för några år (åh herregud vad tiden går) sedan.
Jag har förresten ett sömnadsWIP också, som går så långsamt, så långsamt framåt. Jag har ju både varit bortrest förra helgen och sedan jobbat flera kvällar senaste veckan.
Det är meningen att det ska bli en t-shirt till lilla N. Jag tyckte det grårandigatyget kändes lite småtrist så jag passade på att öva mig på applikation igen. Vet inte om det blev snyggare med den där blomman på precis. Jag hittade inte riktigt något bra tyg till applikationen, men jag har ju iaf fått träna lite.

Ojoj. Ser man på. Jag har både hunnit tömma diskmaskinen, fika och blogga och lilla N sover fortfarande middag. Det var visst en trött tjej idag. 

2 kommentarer:

Jenny Jonsson sa...

Jätte fina sockar, skulle också vilja göra men undrar om de möjligtvis finns att få tag på mönstret på svenska? ;p
Får känna mig lite halv korkad som heller inte fattar hemsidan som du köpt garnet från, finns de att få tag på från någon annanstans än hemsidan?

MVH JENNY

Fröken Fräken sa...

Hej Jenny!

Jag känner tyvärr inte till någon svensk översättning av mönstret, men diagrammet borde gå att läsa ändå. I så fall får du ju till mönsterrapporterna iaf. Kanske kan du sedan följa ett annat mönster då du ska göra häl osv?

Tyvärr är det länge sedan jag köpte mitt garn så jag vet inte var man får tag på just Austermann step längre, men det borde gå att hitta återförsäljare på tillverkarens hemsida. Annars får du väl ta en annat snyggt sockgarn! ;-)