tisdag, juli 08, 2008

Det där med stickfasthet

Nu har jag stickat mudden på tröjan, och hunnit några få slätstickade varv. Så intressant det där det där med stickfasthet. Jag tenderar att just hålla stickFASThet, dvs jag stickar ganska hårt. Tydligen gjorde jag det även på mitt lilla provrör (;-)), för när jag nu ska hålla samma antal maskor/cm så får jag sticka obehagligt hårt. Det är inte kul om man ska sticka en hel tröja. Så, just nu är jag inne på att byta ner mig i stickstorlek från 4,2 till 3,75 och hålla tummarna för att det blir bra om jag är lite lösare på handen.

Ska nog ta en kortare Denisevajer också. Som det är nu får jag mata fram maskorna hela tiden. Och det går trögt att få fram maskorna över vajern. Det brukar det inte göra om jag inte använder de tunnaste stickorna, och det gör jag ju inte just nu. Märkligt.

Det får även mig att nyfiket börja titta på riktigt lyxiga stickor.

Inte så kul start på tröjstickingen alltså, men då kan det ju bara bli bättre, eller hur?

1 kommentar:

Inger sa...

Jag tycker att du har varit flitig,men jag kan hålla med om att det är jobbigt om stickan är för lång.Jag har också väldigt lätt för att få stickan att lossna när jag får trycka fram garnet.