tisdag, januari 19, 2010

FO - Boheme

Bohemen är klar. Återstår att blocka lite lätt och att skaffa lämpliga knappar.



Jag tyckte det var svårt att avgöra hur lång jag skulle göra den eftersom den ännu är för stor för lilla N. En provning igår får mig dock att tro att jag kanske gjorde den något för lång, men vi får se.

Jag gillade mönstret mycket, det är en smart och lättstickad modell. Efter att ha läst andras tips på Ravelry så gjorde jag några små förändringar. Jag har placerat knapphålen närmare kanten, stickat ett par räta maskor vid spetspartiets kanter för att undvika att plagget rullar ihop sig (det verkar tyärr vilja vika sig lite ändå) och bytt ut picotavslutningen längst ner mot en rätstickad kant av samma anledning.

Om jag skulle sticka en till Boheme skulle jag dessutom överväga att ändra lite på maskornas fördelning över bak- och framstycke. Som det är nu blir bakstycket lite bredare än framstyckena, viket jag inte förstår poängen med.

3 kommentarer:

Anna sa...

Det var snabbt stickat!! Fin blev den också. Fröken N kommer bli jättefin i den!

Varkenoch sa...

Oh, den blev väldigt fin! Jag gillar verkligen det här med rätstickat ok, det blir väldigt snyggt. Att bakstycket blir bredare än framstyckena... det låter faktiskt lite konstigt. Borde det inte, om något, vara tvärtom?

Sunna sa...

Jättesnygg och en riktig vår inspiration