fredag, mars 19, 2010

Leggings och lappar

Jag har sytt ett par gula leggings i samma modell som de röda.
Tyget som kommer från Jofotex är väldigt mjukt och skönt. Mönstret finns i Ottobre nr 6 2008, men jag har ändrat lite och bla förlängt benen.

Mina namnband kom för ett tag sedan så ett sådant var jag förstås tvungen att sy dit.



Jag känner mig ännu lite kluven till detta med att sätta namnlappar på mina sömnadsalster. Jag tycker att de utgör en snygg detalj i många sammanhang, men jag inbillar mig också att de kan sända ut signalen "Titta vad bra jag är. Jag har sytt den här grejen själv!" och det är inte alls vad jag vill signalera. Nu menar jag inte att man inte ska vara stolt över något man gjort själv, utan just att det känns lite som att man vill skylta lite extra med det i och med namnlappen. Förstår ni hur jag menar?

Jag måste för övrigt träna lite på olika sätt att sy fast lapparna, för det är inte så himla enkelt att få det snyggt. Ni som använder namnband,kan inte ni berätta hur ni gör när ni syr fast dem? Och, har någon provat att klippa av dem och smälta om kanten för att få en mindre lapp? Jag skulle vilja kunna sätta halva lappen tex på överarmen på en tröja, men har förstått att banden lätt rispar sig om man bara klipper av dem, viker in, och syr fast. Alla tips mottages tacksamt!

7 kommentarer:

Stickorren sa...

Självklart att du skall sy fast namnband på allt du syr! Lite skryt skadar inte! Dessutom så är det bra som "namnband" då vet du att det är "dina" kläder.
Jag har i alla år använt raksöm och sytt fast banden med, till slut så lär man sig vilken stygnlängd man skall använda för att det skall gå jämnt ut i hörnen till o med.

Sommarfröken sa...

Hej!
Jag håller med Stickorren att du ska sätta dina lappar på det du gör! Stolt!
Mina lappar är små, bara tre bokstäver, och jag syr fast dem med små raksömsstygn runt om. Det passar för mina lappar. Men jag tycker det är snyggt så som du gjort på de gula byxorna!
Ha en bra helg!/Sommarfröken

Linda sa...

Namnband är inte ett dugg skrytsamt! Det är väl kul att kunna visa att man kan åstadkomma snyggare och mer personliga plagg än de som finns i butikerna. :)

Mia sa...

Det blev superläckert.

Jag tycker lappen gör att de ser ut som "köpebyxor" och det känns fint (lite dumt egentligen, att köpt skulle vara finare än hemgjort, kommentaren påminner om den svenska "det är så... osvenskt" om kontinentala vanor, med beundran i rösten).
Jag handsyr dit egenbroderade lappar på mina stickalster. Inte för att det är kul men om jag lagt ner många timmar på plagget känns det bra att avsluta med det. En blandad känsla av "skönt det är klart" och "usch, vad det här är pilligt".
Kram

Désirée sa...

Gud, vad proffsigt!
Jättefina!

Anonym sa...

Varför är vi svenskar så elaka mot oss själva.Jag tycker att man ska kunna vara glad att man kan skapa och vara stolt över sina alster.Det är inte skryt.De som säger att man skryter är avundsjuka.Jag tycker du syr fantastiska kläder till din lilla goa tjej.Önskar att jag kunde sy./Ella.

Svägerskan sa...

Jättesnyggt :) Coolt med namnbandet med :)