fredag, juni 22, 2007

Kikärtsbröd

Att baka proteinrikt bröd med kikärter, eller för all del andra baljväxter går bra om man inte överdriver andelen baljväxter i degen. Proteininnehållet gör att brödet blir extra mättande.

Här kommer recept på gårdagens kikärtsfrallor. Det blir ca 18 frallor (eller om man vill 2 större bröd) av degen.

Kikärtsfrallor
1 burk kikärtor á 400g (dvs ca 250g avrunna kikärter)
ca 4,5 dl ljummet vatten
50g jäst
0,5 dl rapsolja
1 msk honung
0,25 dl kli (kruskakli/havrekli eller vad du har hemma)
o,5 dl krossat linfrö
0,5 dl grovt hackade solroskärnor
2 tsk salt (den stora mängden beror på att kikärterna tar upp myckt salt)
ev. 1 msk brödkryddor
ca 6 dl dinkelmjöl
ca 6 dl vetemjöl special (eftersom brödet blir lite väl kompakt med vanligt vetemjöl)
(ev. 1 ägg och vallmofrö till pensling)

Mixa kikärtorna tillsammans med en del av vattnet med en mixterstav. Tillsätt resten av vattnet så du har ungefär 7 dl degvätska. Kolla att degvätskans temperatur är ca 37 grader innan du blandar i jästen.

Tillsätt resten av ingredienserna, men var försiktig med mjölet på slutet. Mjölmängden är bara angiven på ett ungefär. Arbeta degen ordentligt och låt den sedan jäsa 30 min.

Knåda delen lätt och baka ut till bullar. Skåra dem ev. med en kniv och låt dem jäsa 30 min.

Pensla antingen frallorna med ägg och strö över vallmofrö, eller sätt in dem som de är i ugnen.
Grädda ca 15 min i 225 grader i mitten av ugnen.

Vill du baka limpor så låter du dem jäsa i bakformar istället och gräddar sedan i 175 grader i nedre delen av ugnen ca 25-30min.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Å, det där brödet måste jag genast prova. Tack!
/Fia

Anonym sa...

tack! vill göra!!

Bookdragon sa...

Lätt att göra mycket gott tycker både jag å barnen.
Maria