måndag, augusti 06, 2007

Lekskola för sticknördar, dag 2

På fredagen var det bara att stoppa i sig frukost och sedan kliva på en av två proppfulla bussar som skulle ta oss till Falun. På bussen pratades, stickades och virkades det. Själv började jag på en spindelvävssjal i mitt Kool Aid-färgade entrådiga garn.
Framme i Falun besökte vi Dalarnas museum och började med att lyssna på ett föredrag med Kerstin Ankert som handlade om Dalarnas textiltradition. Behöver jag nämna att de flesta stickade ivrigt under tiden? Härligt med ett sammanhang när ingen höjer på ögonbrynen eller tycker man är ouppmärksam bara för att man låter händerna vila i en stickning.

Därefter beskådade vi en fin textilutställning, särskilt roligt tyckte jag de var att se de många vackra vantarna.I entréhallen hängde också en utställning "Måla med garn" med bildvävar av barn i år 5. De fångade naturligtvis en frökens öga.
Jag tycker det är så härligt med barns fria skapande, och uppfinningsrikedom. "Det skulle bli en blomma men det blev något annat." skrev tex en tjej om sin väv. Härligt! Det är ju så det är - allt blir inte som man tänkt sig, men vackert kan det bli ändå!

Helgens godaste lunch, vegetarisk buffé, intogs och vi diskuterade nyfiket vad eftermiddagens hemliga workshop skulle kunna gå ut på.

Svar på det fick vi av formgivaren Anna Sjons Nilsson som satte oss att klippa remsor av varsin plastpåse och med detta virka oss varsin "Nobelfestväska". Det var ju inte det lättaste, men alla tog sig an uppgiften med glatt humör och kreativiteten var det inget fel på.




Det blev en liten stund över innan hemfärd, och naturligtvis utnyttjade de flesta tiden till att ta några varv på sina stickningar.
Vart man än vände sig under dessa dagar så såg man några som satt och stickade. Det är en ganska märklig (men härlig) känsla att befinna sig i ett sammanhang när detta är helt normalt och naturligt!
På fredagskvällen var det stickmarknad på folkhögskolan. Jag hjälpte A på Garnhärvan att packa upp och att sälja. Oj, så många som ville klappa på garn, köpa garn och stickor och prata stickning. Jättekul! Särskilt populärt var det tunna, underbart mjuka Merinosilket, som försvann som smör i solsken. Det blev en intensiv marknad, så jag hann inte fota något. Jag hann dock köpa på mig lite garn jag också - man måste ju prioritera. (Rapport om garnköpen kommer senare.)
Efter lite kvällsfika, och återigen en stunds stickgemenskap i korridoren så stupade jag i säng!

1 kommentar:

Désirée sa...

Avis, avis, avis! Nästa år MÅSTE jag vara med!