onsdag, augusti 01, 2007

Superwash suger

Ja, idag har alltså jag och E haft roligt värre när vi gick loss med Kool-Aiden.

Det här kanske inte bli en så fullständig rapport som jag skulle vilja (min hjärna är nämligen ganska upptagen med att tänka på saker jag ska packa med mig till stickstämman) men här kommer i alla fall några små insikter från dagen:

Kool-Aid färgar även fingrar (och i värsta fall ditt kök). Om man till skillnad från oss inte vill ha händer som säger "jag har minsann färgat mitt eget garn" ska man nog använda plasthandskar när man hanterar färg och garn.

Mikrat garn är varmt. En stekpincett är utmärkt att ha till hands när du vill flytta eller lyfta ¨på det.

Olika garner suger åt sig färgen olika mycket. Vi testade att färga bla ullgarn från Kilafors, Svenskullgarn, Karsima (superwash) från Garnstudio och alpaca från Garnstudio.

När det gäller de första ullgarnerna så spred sig färgen lätt i garnet. Det sögs liksom iväg längs med fibrerna, och resulterade i relativt mjuka färger. (Naturligtvis beroende på hur mycket färg man tillsatte.) Ganska mycket färg rann rakt igenom härvan och hamnade i botten på skålen, där det togs upp av den del av härvan som var närmast. Kanske vill man ha ett större kärl så att man kan sprida ut garnet mer, eller så gör man som E, och vänder lite på härvan efter första omgången i micron.

Ullgarn

Karisman som ju är superwashbehandlad betedde sig helt annorlunda. När vi hällde på färgen sögs den genast in och resultatet blev väl avgränsade, skarpa och klara färger.

Spagetti? Nej, Karisma superwash.

Alpacan vi använde var grå, beige resp. rosa redan innan vi färgade. Vi ville se hur det fungerade att färga över den med Kool-Aid. Det gick i och för sig bra, men med alpacan kändes det lite svårt att styra var färgen skulle vara, och det krävdes ganska mycket färg innan man såg att den tog åt sig. Det kändes som om garnet var fett och färgen ville "rinna av" det.


What´s cooking? Alpaca pie?

Du kan blanda färgpulvret med mer vatten om du vill ha en mildare färgton, som sprider sig jämnare ut i garnet. (När vi provade det med de röda färgerna så blev garnet korallfärgat.)

Tycker du att ditt garn fick för svag färgton, eller skulle behöva en liten skvätt av någon annan färg är det lätt att färga över tills du är nöjd.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Å, vad härligt det ser ut ! Ska nog försöka att färga lite jag också. Vill prova på det iallafall.

Kattmamman sa...

WOWOWOW!!! Ser helt underbart ut. Vilka färger! Tänk vad fint det där karismagarnet blev med lite färg och alpackan ska vi inte tala om.

Nu har jag redig stickabstinens!