tisdag, november 13, 2007

Kryddig kladdkaka

Apropå julkänslor så är det pepparkakstid nu. I går bakade jag en kladdkaka med pepparkakssmak. Den blev god, både med och utan snögubbe till, så nu delar jag med mig av receptet.

Frökens kryddiga kladdkaka

2 ägg
2,5 dl farinsocker eller råsocker
2 msk sirap
2 krm malda nejlikor
2 krm mald ingefära
2 tsk kardemumma
1 msk kanel (såklart ;-)
1 nypa salt
1 dl flytande margarin (eller smält smör)
1,25 dl dinkelmjöl (fullkorn eller sikt spelar ingen roll)
0,25 dl havrekli
0,25 dl krossat linfrö
ev. 0,5 dl hackade hasselnötter

Smörj en springform och bröa med ströbröd eller kokos och sätt ugnen på 175 grader.
Smeten ska inte vispas, utan bara röras ihop.
Rör först ihop ägg och socker. Blanda sedan ner övriga ingredienser.
Häll smeten i formen och grädda ca 35 min. Prova med provsticka så att kakan fortfarande är kladdig i mitten.

5 kommentarer:

Eva i Halmstad sa...

Måste prova, Eva.

Linda sa...

Ser precis hur gott ut som helst!

Dödergök sa...

Det här receptet måste jag prova. Någonting till adventsfikat kanske.

Anonym sa...

Något kvar av kakan så jag kan komma förbi? Antar att den tog slut snabbt, så jag får väl göra en egen.

Strumpstickan sa...

Verkar jättegott!