lördag, juli 23, 2011

Stickhelg

Förra helgen hade jag två helt fantastiska dagar tillsammans med några goda stickvänner. Jag har längtat jättemycket efter att få tid att bara vara, sticka och prata. Med en härlig, men ack så intensiv, lilla N i hälarna mest hela tiden så är det inte så lätt att ägna sig åt sina hobbys dagtid annars. Nu är ju maken hemma och semesterledig så nu passade jag på att dra iväg själv och tanka ny energi.
På lördagen åkte vi på utflykt och började med ett besök på Östergötlands ullspinneri. Deras Visjö- och karamellgarn är verkligen härligt att sticka i och finns i så många vackra färger. Helst skulle jag ha velat ha en härva av varje med mig hem, men jag nöjde mig till sist med detta:

Inte alls mina färger egentligen, men jag blev så glad av dem. Garnet på spolen är entrådigt och finns så vitt jag vet bara att köpa ute på ullspinneriet.

Därefter hann vi med att titta in både på Hantverkshuset Drottning Omma precis vid Omberg och på Vadstena ull och garn. Carina som bor precis bredvid sin butik har ofta öppet även utöver de tider som står på hemsidan om hon bara är hemma. Tur för oss, som annars hade missat en mysig butik. Efter att ha klappat (och inhandlat en del förstås) garn hela dagen landade vi på Ladugård 206 där vi mumsade i oss jättegod mat och tog fram stickningarna en stund.

På söndagen träffades vi hemma hos en vän och ägnade oss helt åt det vi brukar kalla "Stickmys", dvs vi stickar (och virkar!), klappar garn, bläddrar i böcker, diskuterar mönster, fikar och bara har det gott. Underbart! Jag ägnade mig till största delen åt att försöka lära mig virka mormorsrutor:
Det visade sig att det finns flera olika sätt att göra detta på, och den beskrivning jag hade hittat och tagit med mig ratade jag ganska snart till förmån för en kombination av vännernas väl beprövade metoder.

Jag är nu full av inspiration och vill helst påbörja tio nya projekt meddetsamma. Allra helst vill jag förstås sticka något av mitt nyinköpta garn. Fast nu råkar jag ju ha börjat på både en sjal och en halsdukssjal och det där mormorsruteprojektet redan så jag försöker att sansa mig lite. Får se om jag lyckas!

Inga kommentarer: