söndag, januari 18, 2009

Övning ger färdighet...

...men inte ännu, tydligen. Ägnade en god stund (läs: betydligt längre tid än du tror!) idag åt att försöka sy en babyhjälm i uggletyget.

Hade inga knytband i bomull, så jag improviserade och sydde egna i trikå. Det gick okej. Men, det är det där med kantbanden. Jag har inte tillräcklig känsla för hur mycket jag ska sträcka. Det är ju så olika med olika tyger dessutom.

Nu blev kanten bubblig, speciellt upptill/framtill. När jag med hjälp av ett garnnystan försökte simulera hur mössan skulle se ut med ett litet huvud inuti så stod kanten ut så att mössan inte såg ut som en mössa, utan som en sådan där gammal dykarhjälm. Haha.

Vad gör jag för fel? Har jag för långt (osträckt) kantband trots allt? Har jag lyckats sträcka själva mössan för mycket? Tips mottages tacksamt! Annars är det väl bara att öva vidare när jag samlat mod och lust igen!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det där med kantband är inte det lättaste!

I Vadstena sa någon av lärarna att en bra grundregel var att göra kantbandet ca 20% kortare än plagget. Men det gällde iofs halsringing och så beror det mycket på hur elastiskt tyget är. Så det är svårt att säga nåt bra.

Det tråkiga tipset: Prova dig fram genom att sy fast det med sicksack (eller hur det nu stavas?) med hög stygnbredd och stygnlängd så är det relativt lätt att sprätta. När du hittat rätt längd kan man sy fast det noggrannare.

Hoppas det kan vara till någon hjälp!

Stickorren sa...

Kan du göra pressarfotstrycket lägre så trycker man inte ut/sträcker tyget på mössan så mycket, för det tyget skall inte sträckas. Lite gummiband i kantbandet och en tvätt på den som är klar, så blir det troligen bättre. Ha en bra vecka.

Malin sa...

Det här är tyvärr inte alls mitt område. Skulle dock gärna vilja lära mig, så jag kommer att följa fortsättningen. :)

Tyget är underbart!

Anonym sa...

Du ska nog dra åt kantbandet hårdare. Det är svårt att få det snyggt när tyget töjer sej.Du kan dra åt det rätt så mycket.Du kanske kan prova med att tråckla fast det först!! Hoppas allt är bra med dej.