fredag, juni 05, 2009

Fredag

Är ni också sömniga och spagettiga i kroppen idag? Jag antar att det för min del beror på vädret och på den tidiga uppstigningen. Jag öppnade på jobbet idag. Jag vimsade tydligen också till det med larmet utan att förstå det, för efter en dryg halvtimme fick jag och de morgontidiga barnen besök av en smygande securitasvakt. Hoppsan! Inte så kul, även om jag numera alltså vet hur man ska bete sig för att få tag på en karl med batong en tidig morgon. Om man nu skulle känna behov av en sådan alltså. Själv inväntar jag istället hellre sambons hemkomst i morgon.

Väl hemma från jobbet har jag trots sömnigheten och en mage som börjar bli i vägen iaf skruvat ihop spjälsängen.
Vi behöver förstås köpa spjälskydd och täcke och kudde och lakan också. Jag har dock förstått att inte ens det är så självklart enkelt. Tydligen finns det ett antal olika standarder för spjälsängstäckestorlekar, Ikea har en, Jysk en annan osv, och det vore ju smart om man lyckades köpa täcke i samma storlek som de påslakan man vill ha. Är det någon som har koll på om någon storlek är vanligare än någon annan så är jag tacksam för information. Hade tänkt sy något eget lakanset också, men kommer ju inte till skott när jag inte vet vilket täcke vi kommer ha. (Krånglar jag till allt i onödan tycker ni? Man kan ju traska in någonstans och shoppa loss på hela kitet samtidigt förstås. Men ärligt talat, hur kul känns det om man blir hänvisad till ENBART Ikeas lakan sedan?)


På en fåtölj i vardagsrummet hänger den färdiga, men oblockade Leaf lace-sjalen. Får se om jag tar mig samman och kryper runt på golvet för att spänna ut den ikväll. Jag är dock mer sugen på att sjunka ner i soffan med den nya sjalstickningen.

Men visst ja, man måste ju äta också. Dags för mig att ge mig ut i köket och fixa till något!

2 kommentarer:

Inger sa...

Jag klippte till egna täcken till spjälsäng och vagga.Köpte ett istoppstäcke(det kallades så)till vuxensäng och styckade det.Sen sydde jag lakan.Till spjälsängen förminskade jag ett vuxenpåslakan.hade köpt påslakan i Danmark och de har inte samma standard som vi,så de var lite för små till våra täcken.Man behöver inte så många påslakan.Underlakan sydde jag av ett stort,delade på mitten(på tvären)så bev ett lakan till två.

Sommarfröken sa...

Jag har också hört att det är en riktig djungel med alla bebissaker. Men du löser det säkert på bästa sätt!
Supersnygg sjal!
Ha en skön helg!/Sommarfröken