torsdag, juni 24, 2010

Sommarblus med förhinder

Nu när solen gassar vill man ju gärna försöka skydda de små så gott det går. Jag tänkte jag skulle sy  en långärmad, men tunn, blus/skjorta som man kan ha tex på stranden, men även dra på över en kortärmad body när man är ute på andra äventyr om man får svårt att helt undvika solen.

Hittade ett mönster i Meedoms bok och ett tunt tyg som jag köpt från Stoff och Stil för länge sedan och satte igång.
Tur att jag fick äta nyplockade jordgubbar under tiden jag sydde för det var nog det enda som var roligt med detta projekt.

Halsringningen ska kantas (på insidan) med snedslå som man klipper av tyget, men det var stört omöjligt att sedan sticka ned den utan att tyget knölade sig. Jag sprättade och gjorde om minst tre gånger, men vad hjälpte det när snedslån helt enkelt inte gick att töja ut tillräckligt. Kanske gjorde tyget sitt till för att trilskas, det är nämligen en aning halt (antar att det innehåller någon del konstfiber).
Till sist gav jag upp och fick låta halsringningen vara som den var, trots att blusen fick en tendens till ståkrage. Min mor försökte snällt nog övertyga mig om att det var en fin detalj.
När jag dagen efter skulle prova blusen på lilla N så visade det sig att den inte gick att få över huvudet. Sprundet var för kort.  Det blev till att sprätta upp. Lyckades iaf förlänga sprundet utan att det såg allt för knasigt ut. 
Jag fick dock sy i en extra knapp eftersom ett så pass långt sprund gjorde att det blev en rejäl glipa i ryggen, vilket varken var snyggt eller särskilt praktiskt ur solskyddssynpunkt.
Nä, det här var inte det bästa jag gjort, och jag är inte ens säker på att den kommer användas särskilt mycket. Läste just i dag att tunna, vita tyger har en mycket lägre solskyddsfaktor än man skulle tro, ca spf 5.  Nåväl, jag har iaf lärt mig sy tränsknapphål. Alltid något.

Och som vanligt: Jag tar GÄRNA emot tips och knep när det gäller att sy fast snedslå eller kanta på annat sätt. Innan dess vågar jag mig knappast på att sy något mer i stumma tyger.

5 kommentarer:

Inger sa...

Ibland är det motigt,men du gav inte upp för det.Har du någonsin bränt dig på hud som du haft kläder på?Ibland undrar jag om inte faran är överdriven,det finns de som vill få oss att tro att inte ens jeans räcker utan man måste ha särskilda solskyddskläder och vad de kostar ska vi inte tala om. Glad midsommar1

Garntrollet sa...

När jag syr sprund, så klipper jag ut efter sprundkanten, klipper ut baksidan av sprundet i nya tygdelar och syr fast, vänder (klipper små hack i hörnkanterna) och pressar. Man måste tillägga sömsmån också, så att sprundet inte glipar. Nu var det i och för sig ganska länge sedan jag sydde...

Den är jättesöt.

Maria sa...

Man kan ju göra en lien infodring (en kopia på halsrigningen några cm bred) och sy fast räta mot räta och den kan ju även gå ner i sprundet om man vill. Man måste nog klippa små jag så det inte blir knöligt innan man vänder på det och inte ha så mycket sömsmån. Sy en stickning både längst upp i kanten och en bit ner så att infodringen ligger på plats.
Va krångligt detta blev att skriva, men du fattar säkert ;-)

Tycker att du gör så fina saker!

Maria sa...

.... klippa små hack skulle det ju stå.....

Fröken Fräken sa...

Tack för era kommentarer!
Maria, det där med infodring tänkte jag också på, det borde ju iaf vara LITE enklare att få slätt och fint. Ska nog prova det nästa gång!