tisdag, juni 08, 2010

Tre dagars feber

Efter tre dagars hög feber blev lilla N alldeles prickig. Nybörjarmamman surfade lite och kunde snart ställa diagnos. Lillskruttan har tredagarsfeber. Tänk så logiskt! Nu är febern borta, men prickarna är kvar och lilla N är fortfarande ur form.

I går kväll, efter en ganska intensiv dag som förutom en ledsen lilla N innehöll både anställningsintervju och BVC-besök, tog jag fram tyg och mönster och klippte till ett par leggings. Tro det eller ej, men jag hann sy klart dem innan lilla N ropade. Bara namnlappen fick några stygn idag.
Det var svårt att få till rätt färg på fotona. Det nedre stämmer bäst. Leggingsen är sydda av samma tyg som kantbanden på tunikan.
Idag har jag hunnit klippa till tyg till en fordonstunika. Babyvakten är mycket praktisk, för även om lilla N sover i sin säng på kvällarna numera så vaknar hon ofta, och måste sövas om. Precis som många andra barn i den här åldern så kan hon klättra omkring i sängen, sätta sig eller tom ställa sig upp fortfarande mer eller mindre i sömnen, och är man då riktigt snabb kan man  oftast få henne att somna om ganska lätt.
Jag har faktiskt sytt lite i det gröna fordonstyget också. Det blev en mössa som som nu flyttat hem till lilla N:s jämngamla kusin.
Hm. Stickningen då, tänker ni. Stickar hon inte alls längre? Nja, just nu knappast alls. Jag kommer säkert igång igen, för jag har ett antal projekt i huvudet, och ett par på stickorna, men just nu lockar sömnaden mer. Jag hyser dock en viss tilltro till att framtida bebisfria stickträffar kommer att göra sitt till för att väcka stickinspirationen.

5 kommentarer:

Inger sa...

I ungefär samma ålder hade min förstfödde samma sjukdom.Om de andra har haft den vet jag inte.

Anonym sa...

Underbara kläder du sytt. Lilla kusinen blir nog glad för sin fina mössa. Ja, tredagarsfeber är väl ganska vanligt i den åldern, men jobbigt när det pågår. Men nu ska det väl snart vara över ,så ni kan njuta av försommaren.
Ewa

Mia sa...

Jättefint! Vilket sött set till lilla N.

Men vad är det för tyg till leggingsen? Inte muddväv, väl? Var hittar man sånt snyggt tyg?

Fröken Fräken sa...

Mia: Tyget jag använt till leggingsen påminner faktiskt om lite tunnare muddväv. Jag har köpt det på Jofotex i Söderköping. Helt klart värt en utflykt.

TRI o MAR sa...

Vilka fina skaer du gör! Känner igen det där med 3 dagars febern
:-) jag hade aldrig hört talas om den...