torsdag, juni 03, 2010

Tunikatest

För ett bra tag sedan beställde jag lite fordonstyg eftersom jag hade en mental bild av en tunika till lilla N i detta. Jag hade dock inget färdigt mönster så jag har utgått från Meedoms t-shirtmönster och ett klänningsmönster och gjort mitt eget. I väntan på leverans av fordonstyget så tänkte jag att det skulle vara smart att prova mönstret i ett annat tyg varför jag påbörjade denna tunika för ett par veckor sedan.

Jag ville gärna prova att göra knäppning i raglansömmen eftersom jag inte ville upprepa mitt misstag med en väldigt tight halsöppning. Inte så himla lätt att få det riktigt snyggt dock. Jag kantade raglanskärningen först, och därefter halsringningen, men är lite osäker på om jag tänkte rätt med sömsmåner osv i själva raglansömmen. Är det någon som gjort en tutorial på detta? Eller som rent av sett ett mönster?Jag tycker att jag har sett så otroligt många sådana här knäppningar i olika sybloggar och jag är så nyfiken på hur ni gör.

När man gör som jag gjorde får man ju så väldigt många lager tyg i öppningens kant mot ringningen, just där jag helst hade velat sätta första tryckknappen. Nu vågade jag inte ens försöka, utan nöjde mig mig med att sätta en knapp precis innanför.

I går fick jag hem min Prymtång samt tillhörande knappar som jag beställt från Bibbis, och den premiärtestades alltså på denna tunika. Vilken skillnad mot Whitecroft-tången! Så mycket stabilare. Nu ska jag bara öva på att få dit knapparna EXAKT där jag vill ha dem.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken välklädd liten tjej, med en mamma som syr så mycket. Snart kommmer hon nog att uppskatta det väldigt mycket.

Mia sa...

Spontant så tycker jag raglanöppningen kunde vara fållad utan kantband, då blir den också tunnare för knappar och mönstret på tröjan får vara mer "ifred" då. Tittar jag på köpetröjor så har knappen längst ut på "det tjockaste" slagits i först och vikt om kantfållen sedan över utsidan av knappen (knappen är isydd på kantbandet dock).

Har köpt ny symaskin och trikåtyger!! Snart ska här bli klädesfabrik också, så småningom...