söndag, september 24, 2006

Behövs det inte lite mer paprika?

Det finns de som undrar hur vi kan konsumera så stora mänger grönsaker i ett köttätande tvåpersonershushåll. Själv tycker jag iofs inte att det är sådana väldiga mängder som konsumeras. Nåväl. Så här går ofta matlagningen till när jag får hållas (och det får jag för det mesta.):

"Mmm, så många olika grönsaker vi har i kylen. Nu måste jag laga något gott!" *Hacka, hacka, riva...*

Av dessa saker finns det faktiskt en jag inte gillar. Kan du gissa vilken?



Javisst ja´. Eftersom jag saluförde denna rätt som "Köttfärsgryta" när jag pratade med sambon är det väl bäst att jag har i lite nötfärs.


Sambon dammsuger. Helt okej sysslofördelning.


Åter till maten. I med grönsakerna. Oj, vad rött allt blev av den lilla rödbetan!

Till den här sortens gryta använder jag kalvfond eller buljong, ganska mycket soja, paprikapulver, peppar och örtsalt som smaksättare. Örtsaltet är dock bäst att ha i på slutet.

Hm. Ser det inte ut att behövas lite mer paprika? Tur jag har ett par påsar fryst paprika på lager.


Dags att välja pasta. Dinkel- eller fullkornspasta? Ett snabbt överslag av koktider i huvudet resulterar i att det blir fullkornsvarianten idag. Då kommer pastan vara klar samtidigt med grytan. (Hade det varit typ 3 minuter mindre att spela på hade jag valt dinkelvarianten.)


Medan grytan puttrar och pastan kokar måste jag passa på att skära sallad.


Nu ska grytan bara rundas av med lite minifraiche och så några "duttar" örtsalt.


Sådär ja! Typisk Fröken-mat sa sambon, men såg inte ledsen ut för det.

8 kommentarer:

A sa...

Jag förstår inte hur din sambo kan äta det där. Du måste använda både mutor och hot.

Anonym sa...

Hehe, den där kommentaren behöver en förklaring...

Jag har ätit hundratals luncher med Nikka, och jag brukar alltid glömma bort salladsbuffen eller rent allmänt undvika grönsaksbaserade rätter. Jag är skeptisk, helt enkelt. Det verkar rätt troligt att Nikka fått för sig att jag inte gillar grönsaker. Jag tror ofta det själv.

Men det är skillnad på restauranger och hemlagat. Jag VET Fröken lagar god mat, så därför har jag inga problem med att ge mig på nåt sånt där... Och, hittills har jag aldrig blivit besviken.

Anonym sa...

Det där såg väldigt gott ut och nyttigt.Minns jag fel eller handlar du grönsaker från ekolådan?

Désirée sa...

Perfekt tallriksmodell, fettfattigt, fiberrikt och gott!
You are what you eat!!!!

Lía sa...

ohh! I'm getting hungry ;)

Fröken Fräken sa...

Jodå, vi handlar grönsaker från Ekolådan! Det är då man får spännande utmaningar som tex grönkål i kylen.

Anonym sa...

Vad är det du inte gillar? Grönkål? Jag skulle ju inte haft i champinjonerna, men det är ju överlevnadsinstinkten.

Aha - ännu en Ekolåda-människa! Coolt! vi ska snart gå med. När vår egen skörd blir avslutad för året.
Men - hur mycket är det i lådan egentligen? Jag såg en "låda" i karlskrona som var definierad med 2 kg potatis osv. Och då börjar jag undra när Ekolådan kostar 3-4 ggr så mycket.

Anonym sa...

Idag kom det 3 ekolådor till vår gård. Eftersom folk inte var hemma gick jag fram och kikade ner genom plasten. Nu vet jag hur leveransen kommer till vår gård också. Fräscha lådor var det också.