tisdag, oktober 23, 2007

Vad ska du ha till mat idag?

I dag får jag rotmos. Det är jättegott och jätteenkelt. Husmans- och höstkänslan får man på köpet. Skala en kålrot och en eller två morötter och skär dem bitar. Lägg i en gryta och häll på vatten tills det knappt täcker rötterna. Släng i en buljongtärning och låt det hela koka en kvart.

Skala under tiden 3-4 potatisar och skär även dem i bitar. Ner med dem i grytan och koka en kvart till, eller tills allt känns mjukt.

Nu häller du av det mesta av av buljongen (men spara den tills du vet hur mycket du behöver) och rotar fram en potatisstöt. Mosa, mosa, salta, peppra. Lite örtkryddor kan också vara gott. Häll tillbaka lite buljong om det behöves. Om du vill kan du ha i en liten klick smör också.

Ät med senap och njut! Själv gillar jag inte fläskkorv, så här blir det nog falukorv eller lite kassler till! Fast sojakorv lär inte vara fel det heller.

5 kommentarer:

A sa...

Jag har beställt en härlig kebabtallrik med pommes och extra sås! MUMS! *längtar*

Knit-Marie sa...

Outtalbara färskluttar och stekt potatis. Rivna morötter, lime och gräddfil.

Anonym sa...

Jag ska ha ungnsbakad lax med potatis och örtsås . Sedan blir det kanske någon smaskig kaka efteråt.

Anonym sa...

Mumsig mumsig!!!! Tur jag bor långt ifrån annars kanske jag dykt upp på trappan.

Anonym sa...

Igår åt vi potatismos, och eeftersom det låg ett par små morötter i samma hink la jag dem "för skalning" och när jag kom hem kokade de tillsammans med potatisen. Det blev ett kanongott mos, och till åt jag årets kvot av ugnsbakad falukorv.

Idag får U äta rester, jag har fått raggmunk och ska nog inte äta mer idag!