fredag, mars 17, 2006

Fredagsstickning

Den här veckan har gått fort! Innan jag visste ordet av var det fredag igen. I dag slutade jag jobbet strax efter lunch och valet stod då mellan att a) gå och gympa b) gå på stickcafé eller c) vara oändligt lat, ta på mig lila velourbyxor, och stanna hemma. Det blev b) - ett ganska enkelt val. :-) Stickcaféet var mycket trevligt idag också. Tänk så många roliga och glada människor det finns, som man aldrig skulle träffat på i sitt "vanliga" liv.

När jag säger att det var trevligt, måste man bortse från att jag på slutet repade upp, och stickade om, samma varv på min stickning typ tio gånger, utan att lyckas få maskantalet att stämma på slutet en enda gång. Sådant är sällan trevligt. Problemet är att jag har börjat sticka något som kanske kan bli en vårhalsduk, i ett spetsmönster som heter Engelsk spets. Inser att jag är alltför mycket nybörjare för att klara av att göra detta SAMTIDIGT som jag lyssnar på intressanta stickdiskussioner eller tom försöker delta i ett samtal. Mina finkänsliga medstickare märkte dock min oerhörda koncentration (och sammanbitna min?) och var kloka nog att inte tilltala mig under pågående maskräknande. Mycket vänligt!

Jag har hittat spetsmönstret i en bok från bibblan som heter "Stora handarbetsboken". Kolla vad mycket roliga mönster det finns att testa:

Det där med att sticka efter beskrivning har ju dock sina sidor. Efter att ha läst på fel rad, eller tappat bort mig på raden och undrat om nästa maska skulle vara en rm eller en lyft/lyft/rm eller två rm tills eller kanske ett omsl så skrev jag av beskrivningen och markerade olika instruktioner med olika färger. Då gick det faktiskt ganska mycket lättare.

Inga kommentarer: