söndag, mars 15, 2009

Frökens frukostmüsli

Egen müsli är klart godare än köpemüsli. Det sista i min burk gick dock åt till frukostyoghurten så nu gör jag en ny omgång. Det är inte svårt alls, så kanske vill någon mer prova?

Sätt ugnen på ca 160 grader. Hacka lite nötter och/eller mandel. Prova gärna olika sorters nötter. (Om du som jag just ska gå i närkamp med din första matberedare så ägnar du först minst en kvart åt att läsa bruksanvisningen till den och åt att se till att delarna sitter rätt...)

Om du eller någon av dina frukostgäster inte tål nötter eller mandel går det minst lika bra att använda tex solros- och pumpakärnor istället. Annars kan du göra som jag och köra med både och. Hacka lite mer grejer alltså.Sedan plockar du fram alla möjliga gryn och kanske linfrön ur skafferiet. Idag hittade jag rågflingor, havregryn, havrekli, kruskakli, hela linfrön och krossade linfrön. Häll nu godtycklinga mängder (men tyngdpunkten ska gärna ligga på havregryn och rågflingor) av dessa i en bakplåtspappersklädd långpanna. Blanda i nötter, mandel, solros- och pumpakärnor.
Det är lagom om allt tillsammans bli ett ca 2 cm tjockt lager i din långpanna, men det är inte så himla noga.Blanda nu ner lite kardemumma och kanel. Jag brukar ta ca 1-2 tsk kardemumma och 3-4 tsk kanel, men är du inte så förtjust i de här kryddorna (eller är nygravid ;) ) kan du minska mängden eller utesluta dem helt.
Till sist blandar du ca 3/4 dl vatten med 2 msk rapsolja och en liten sprutt (1-2 tsk kanske) honung. Droppa ut detta över din müsli och använd händerna för att "massera in" vätskan i müslin.

Sätt in i långpannan i mitten av ugnen och rosta müslin tills den blir torr och gyllenbrun. Det brukar ta ca 20 minuter, beroende på hur mycket müsli man gjort. Rör om i müslin ett par gånger under tiden så att den inte blir bränd.Låt svalna. Om du vill kan du nu blanda i lite russin eller kanske klippa ner några torkade aprikoser. Häll på burk!

4 kommentarer:

Sanna T Sköld sa...

Åhhh, detta måste jag prova!!! Låter hur gott som helst.

Sommarfröken sa...

Men vilket trevligt recept! Speciellt att man kan ta lite allt möjligt!
Att göra müsli får bli en av dagens uppdrag!
Tusen tack! Kram från Sommarfröken

Anonym sa...

Låter jättegott ju. Ska pova idag, men måste knata iväg till affären först.
Ewa

Humlan sa...

Visst är det mycket godare med hemgjord! Din müsli liknar min, men jag skippar olja och honung och har bara vatten. (Kanske ska testa lite olja i för att se om det blir ÄNNU godare...)
Torkade tranbär är en favorit att ha i (efter att man har rostat den).