måndag, mars 10, 2008

Kladdiga kalorier

I kväll är det personalmöte igen. Jag är hemma och vänder och bakar kladdkaka med lingon i.
Många kalorier. Men goda kalorier.

Kladdkaka med lingon

2 ägg
3 dl socker
2,5 tsk vaniljsocker
2 msk sirap
4 msk kakao
0.5 tsk salt (max)
1,5 dl vetemjöl
1 dl flytande margarin
ca 0,5 dl osockrade lingon

Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj och bröa en form.

Rör (vispa inte) i hop ägg och socker. Rör i resten av ingredienserna, utom lingonen.
Häll smeten i formen och strö över lingonen.

Grädda i ca 35 min, men känn efter då och då så att den blir lagom kladdig.

Ibland blandar jag i lite krossade linfrön och havrekli i smeten, använder dinkelmöl och råsocker och låtsas att kakan är nyttig. Det är den förstås inte ändå, men åtminstone mindre onyttig, och fortfarande mycket god.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Å, vad gott det där lät.Måste försöka mig på att gör en. Men... var får man tag på lingon??

Inger sa...

Hur mycket margarin ska det vara? 1 dl eller?Kanske blir det mindre onyttigt om man glömmer ange mängden?

Fröken Fräken sa...

Lingon hittar man i skogen på sensommaren. Eller i frysdisken i en välsorterad livsmedelsbutik. ;-)

Hihi, du har rätt om margarinmängden Inger. 1 dl ska det vara. Har skrivit dit det nu! Tack för påpekandet.

Fröken Fräken sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Trollmamman sa...

Låter betydligt mera lockande än CalorieMaten i förra inlägget =)

Anonym sa...

Jag vet massor med onyttigare kakor än det här. ;-)