torsdag, mars 06, 2008

Pedagogiskt pyssel

Är hemma idag också, men det hindrar mig inte från att jobba lite. Har läst lite om matte och naturvetenskap i förskolan och blev inspirerad. Så nu har jag tillverkat en påse...

...som man kan stoppa fem saker i. (Då kan man tex ta bort två saker, och låta barnen gissa hur många som är kvar. Eller låta ett barn känna i påsen och gissa hur många saker som fattas för att det ska bli fem. Ja, ni förstår. Möjligheterna är oändliga. ;-))

Det söta tyget med katter på har jag fått av en vän. Tänkte att det också kan inbjuda till samtal.

Det var länge sedan jag sydde applikationer förresten. Om man stryker fast vliesofix med en rättvänd 5:a på så får man börja om.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Snygg påse du gjort! Har du fler ideér, som du kan dela med dig? Vore toppen!

Trollmamman sa...

Härligt pedagogiskt! Det är nog jättebra att påbörja matteindoktrineringen tidigt tror jag ;-)

Men katterna - var finns de? Jag ser bara blommor ...

Anonym sa...

Ah, vetenskapligt i sömnaden också!

Bland garnnystan och sytråd sa...

Det kommer att bli jättekul för barnen med mattepåse. Jag använder ofta påsar i samlingen. Igår använde jag min påse som handlar om par. Däri ligger små, små stickade strumpor och vantar. Barnen hjälper mig att sortera och naturligtvis kommer vi in på begreppet par.