tisdag, november 10, 2009

Sylust

Lovade en bekant att hon skulle få låna mina Ottobretidningar och plötsligt var min egen sylust där igen. Typiskt, men därför har jag iaf ägnat de senaste dagarna åt att rita av några mönster ur tidningarna så att jag inte är helt utan.
Just mönsterritandet är för övrigt det tråkigaste med att sy kläder. Jag vill väl inte rita när jag är sysugen, jag vill ju syyyy! Lilla N tyckte inte heller det var sådär dödskul att mamma försökte rita och klippa istället för att BARA prata med henne, men så fick hon lite mönsterpapper hon också, och då var det ok en stund till.
Mönsterpapper prasslar ju så kul och smakar ju så intressant (Antar jag, för jag har faktiskt inte provat själv.).

Nu får vi se om det blir något sytt också. Det är ju en annan femma.





3 kommentarer:

Amanda sa...

Hej!
Jag ser att du stickar. Jag har en liten fråga. Vad är ylle för garn? Är det samma som ullgarn? Jag har en vän som vill ha sockar i ylle. Har du något tips på garn?
Tack på förhand :)

Mia sa...

Lilla N har helt underbara ögon, så klara och medvetna, kan du göra något annat än att drunkna i dem?

Kan inte låta bli att svara Amanda, ylle=ull. Det finns flera typer av ull, t ex får, alpacka, merino. Oftast blandar man i lite akryl, dvs syntetiskt material i sockgarn för att de ska hålla längre, typ ull 75% och polyamid 25%, det brukar också stå Superwash när det går bra att tvätta i maskin. Tips på garn är Raggi, Svarta Fårets Raggsocksgarn och Regia som även finns som självrandande garn(!) Mönster till sockar finns i garnaffären där du bor och på nätet, t ex http://www.margaretha.se/butik/default.asp? eller Garnstudio, sök på sockar. /Mia

Anna sa...

Snart dröjer det nog inte länge förrän lilla N börjar sy själv också. Hon har ju redan fått smak för mönsterpapper så :-)