torsdag, februari 28, 2008

Joggande strippor?

Tack Ilsefin, för länken till en tydlig och bra förklaring på hur man undviker "jogging stripes"!

I korthet går det ut på att lyfta den första maskan, inte på nya färgens första varv, utan på andra varvet. Smart.

Enda nackdelen är att varvets början på detta sätt kommer att flytta sig en maska åt vänster per varv. Vill man undvika detta får man kompensera med ökningar och minskningar, men i mitt fall tror jag att jag kommer låta varvets början flytta sig. Får jag bara bort de tydliga "hacken" så kommer man ju ändå inte kunna se var jag börjar och slutar ett varv.

Ska testa på resten av mössan!

2 kommentarer:

Strumpstickan sa...

Jättebra tips!

Anonym sa...

Varför flyttar sej varvet? Är det nåt jag förstår om jag prövar??
Kan man tänka sej att byta en maska tidigare nästa gång isf?

Å vad jag frågar mycket.

Ha en bra dag vännen!