måndag, februari 18, 2008

Mera lek...

Jag utlovade ju en bild på den överfärgade sjalen. Ungefär så här ser den ut numera:Jag tror jag kommer trivas bättre med den nu även om jag inte riktigt fick till den färg jag ville.
Den har iaf lite mer färg och känns mindre grå-dassig än innan:
Eftersom det stod utblandad karamellfärg kvar på diskbänken hos mig så åkte jag förbi affären och köpte ättika idag. Det (eller vinäger) behövs nämligen om man ska få färgen att fästa riktigt på garnet. Om koncentrationen ättika/vinäger blir för hög påverkar det dock hur vissa färger tas upp. Att detta kan användas för att skapa färgskiftningar upptäckte vi på M:s härva i går.

Idag testade jag att utgå från ett ljusgrått garn. Jag blötte först garnet i en mycket utspädd ättikslösning. Sedan skvätte jag på lite mer koncentrerad ättikslösning här och där innan jag färgade med lite slattar blå och blågrön karamellfärgsblandning.
Den klarblå karamellfärgen gav mer turkost garn än jag förväntade mig. Kanske hade det blivit annorlunda om jag haft mer koncentrerad färglösning.

De lite mer lila-blå partierna kommer sig av ättikan. (Tror jag iaf. Det skulle också kunna vara tvärtom, så att det är dessa delar som fått mindre ättika.)

Jag ville ändå ha lite mer liv i färgerna så jag använde en gnutta orange och röd Kool Aid också. Efter micro-kokning, sköljning och centrifugering ser garnet nu ut såhär:Nu ska det bara få hänga och torka också...

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken härlig färg du fick till på garnet. Måste själv försöka någongång.