fredag, augusti 11, 2006

Rapport från bortaplan

Äntligen har jag plockat blåbär! Det fanns inte några otroliga mängder i år, men nog för att jag under ett par timmars tid skulle få ihop runt 2 liter bär (har inte mätt så noga än). I "min" skog blommar ljungen nu., och det är så fint! Dessutom doftar det så gott när man traskar genom ljungriset! Mitt bästa tips för en lyckad bärplockning är för övrigt att ta på sig de fulaste kläder man äger, gärna några storlekar för stora eller för små bara för att förstärka den komiska effekten, så att man kan slå sig ner på rumpan mitt i blåbärsriset, eller kravla omkring på knä, utan att bekymra sig det minsta för fläckar.

Medan ni garngamar i hemstaden har handlat upp hela aplacalagret till fyndpris, har jag kompletterat min stash med ett par grå och ett rosa nystan till det nya högre priset, 40 :- /nystan. Vad gör man väl inte för att få rätt färgbad?

Jag har dessutom utfört ett beställningsjobb. Nej, jag har alltså inte gjort inbrott i någon garnaffär, även om jag faktiskt såg en trasig ruta på en garnaffär igår, utan jag har stickat en halsduk/scarf till min mamma i pärlgarnet Zindra från Garngrossisten i Mark.

Ett ganska lindrigt arbete får man säga. Bara att lägga upp lagom antal maskor, jag tog 16, och så sticka rätstickning på ca stickor nr 8 till nystanet är slut. Väldigt smidigt med färdigpärlat garn, utom just då man ska göra första löpöglan och sista avmaskningsmaskan.

Har virkat ett par varv på rosa akrylisen idag också, och för att göra pinan lite kortare gav jag bort några meter av garnet till en glad treåring. Oj, vad mycket roligt man kan ha rosa akrylgarn till! Man kan hoppa över det, knyta fast Fröken i solstolen med det (det gjorde inget! ;-)), binda det runt alla handtagen på en byrå, pula in det i ett metallrör och dra ut det igen eller rent av knöla ihop det till en boll som man kan kasta iväg. Ja, det allra mesta äralltså kul, utom just att virka med det...

5 kommentarer:

Mia sa...

Vilken fin scarf till mamsen. Blev hon glad för den (ledande fråga, jag antar att hon blev det).

Désirée sa...

Fin halsduk!

Anonym sa...

Javisst blev jag glad för halsduken! Tycker att den är jättefin.

Kattmamman sa...

Vad fin!

lustigt, just det där garnet tittade jag på i början av sommaren - måste köpa!!!

Anonym sa...

Kalasfin scarf!Och en rolig och underhållande blogg! Jag tror minsann jag ska titta in lite oftare och hålla mig ajour med allt fint du åstadkommer.