lördag, november 18, 2006

På gång

I går kväll fick jag ett plötsligt ryck och tog tag i att avsluta den virkade akrylsjalen från i somras.



Den är verkligen inte särskilt vacker. Färgen är ju rätt extrem (tänkt till ett barn), och jag har virkat ganska ojämnt. Inte kan man bättra på formen mha blockning heller. Garnet räckte dessutom till mindre än jag trodde så trots att sjalen är väldigt liten så blir det inga fransar.

Nåja. Jag har iaf AVSLUTAT den. Och jag fick öva virkning, och egentligen var mönstret kul!

Annars har jag fortsatt på min socka.

Det är inte alltför mycket kvar nu!

Jag vill göra en halsduk till, så igår testade jag lite olika enkla mönster, men kan inte bestämma mig. Det senaste är detta:

Herringbone rib. Fint mönster iofs, men det syns dåligt i garnet jag använder, tycker ni inte? Tror inte att det är värt besväret att hålla på och sticka andra maskan före den första osv, när det ändå knappt syns. Och, dessutom blir baksidan mer som vanlig resårstickning. Nu måste jag hitta något annat, lite lagom lätt mönster. Förslag?

1 kommentar:

A sa...

Det vore sött med vita fransar på rosa sjalen, och det vore tufft med svarta fransar på rosa sjalen. Beroende på om det är en gullis eller en tuffing du ska ge den till.

Skit i mönstret om det ändå inte syns. Samma som jag gjorde med halvpatentet. Det funkar inte ens som övning om man inte kan se hur de olika maskorna blir vid olika hård åtdragning etc.