tisdag, maj 01, 2007

Sköna maj välkommen!

Åh, så skönt det har varit med några lediga dagar! Har inte stickat massor, men däremot fixat en del annat hemma, pysslat på balkongen och tom haft ro att läsa lite - bara för nöjes skull.


Tröjprojektet är på gång, men jag retar mig på att jag inte får till övergångarna mellan aviga och räta. Har haft samma problem när jag stickat resårstickning förut, men eftersom den här stickningen är ganska lös så blir det så extra tydligt. Kolla här:Första räta maskan efter ett avigt parti blir så lös. Jag försöker verkligen hålla i, och dra åt den sista aviga och den första räta maskan ordentligt, men det hjälper inte mycket alls.

Är det bara jag som har det här problemet? Är det något annat än fortsatt övning som hjälper?
Just nu försöker jag tänka "det går till sig lite i blockningen och när man använder plagget", eftersom jag vet att det är vad några goda vänner skulle säga. ;)

5 kommentarer:

CeciliaB sa...

Hej!
Jag brukar läsa din blogg och gillar det du gör, när jag såg om det här resårproblemet kom jag att tänka på något som min mamma brukar säga när det blir nåt fel i stickningen "man får gå fort och slänga med armarna". Det kanske inte hjälper dig med resåren men jag tänkte att det kunde roa lite.

Det ska väl synas att det är handgjort också, det vore ju tråkigt om allt var perfekt!
Jag tycker det blir fint iaf!!

Själv stickar jag inte så mycket utan småpyssla med lite av varje.

Inger sa...

Prova med att sticka första räta maskan vriden.Alltså i bakre maskbågen.

Anonym sa...

Håller med Inger, men det blir snyggt och blir sannolikt fint i blcokningen också! ;-)

Anonym sa...

Jag hade samma problem i början av min stick-karriär men nu bryr jag mig inte.. behöver det vara perfekt så skulle väl ingen människa sticka själv eller? KRAM till dig och det blir toksnyggt.

Anonym sa...

Åh! Visst är boken bra? Jag läste den i vintras och älskade den!

Angående resåren så har jag samma problem. Men jag tror på tipset från Inger, nästan så att jag blir tvungen att gå och prova direkt... :)