söndag, december 16, 2007

Söndag

Tack för era gulliga kommentarer på förra inlägget! Jag fyllde alltså år i går, och firade med killarna med lite pyssel hemma och sedan middag ute. Sambon bakade "banana pudding", som vi har ätit idag.
Det är tydligen en vanlig efterrätt i den amerikanska södern och består i princip av vaniljkex, hemmagjord vaniljkräm, bananer, och maräng eller vispgrädde på toppen. Många bananer gick det åt. Elva stycken nämare bestämt. Men, så kan vi nog äta bananpudding till efterrätt halva nästa vecka också.

Idag har mina föräldrar varit här och jag har fått fina presenter. Bla en skruvdragare (bra att ha när jag behöver montera ihop garnförvaringsmöbler) och de här böckerna:

Så himla härligt!! Ska sätta mig och titta lite närmare på dem snart.

I går kväll stickade jag de sista rapporterna på mammas sjal och i morse maskade jag av. Jag har hann snabblocka (läs:torka med kallblås från hårtorken) den så att hon kunde få med sig den hem idag.

Det är hopplöst att få rätt färg på bilden, den röda tonen är mycket mörkare, och i mitt tycke, vackrare i verkligheten. Jag valde att blocka kanten så att den ser lite vågig ut, på så sätt syns det inte så tydligt att man ökat i yttersta maskan.

På tre nystan blev sjalen faktiskt stor nog att fungera som en, visserligen ganska liten, axelsjal, men den är ju tänkt att användas som en vinterhalsduk. Jag tror att den är ganska lagom stor för det. Nu ska det blir spännande att höra hur garnet fungerar mot mammas känsliga hals!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart att du lyckas få tom skruvdragaren att bli stickrelaterad! :) Grattis i efterskott, må du behöva många möbler att förvara garn i framöver.

Anonym sa...

Sjalen blev jättefin och jag slår vad om att den även var snygg i kanten _efter blockningen_!!!

Ilsefin sa...

STOOORT GRATTIS i efterskott!!!
Vet inte var min hjärna var igår riktigt, jag visste ju att du fyllde, men det försvann i röran..

Ser ut som att du haft en mysig födelsedag och böckerna blir jag riktigt nyfiken på.

Smart att blocka sjalen så där, det blev jättefint!!

Anonym sa...

Nu har jag provat sjalen både inne och ute, och den sticks inte alls. Å, vad glad jag blir! Tack så mycket !

Inger sa...

Urläcker blev den,sjalen alltså.Stickhandboken väntar jag på,mitt beställda exemplar har varit i Umeå och vänt.Det sägs att den är på väg åt rätt håll nu.

Désirée sa...

Sjalen blev fin och av den kakan kommer ni att bli starka som bamse!

Strumpstickan sa...

Grattis!!!

Anonym sa...

Grattis i efterskott!
Sjalen är jättefin.