torsdag, januari 24, 2008

Nya iakttagelser

I dag gick det upp för mig att anledningen till förskollärares låga löner naturligtvis är alla löneförmåner! I dag (när snön har smält) har jag tex genomgått en riktig spa-bahandling. Helt gratis!
Så här går det till:

Steg 1 - Värmebehandling
Hjälp 6-7 barn klä sig. Alla ska ha overaller, vantar, mössor, halsdukar, galonbyxor och gummistövlar. Börja gärna om när du kommit halvvägs, genom att återigen klä på de barn som hunnit bli varma och redan tagit av sig delar av sin utstyrsel. Ta sedan några extra varv runt i kapprummet och letar efter Kalles Spiderman-vantar, alltmedan du hoppar över de barn som ålar på golvet. Avsluta med några knäböj för att dra alla gummibandsprydda galonbyxben tillrätta över stövlarna. När du på detta sätt fått igång blodcirkulationen ordentligt skyndar du dig att ta på dig flera lager egna ytterkläder. (Har du riktig tur känner du nu en lätt bajsdoft från något av de barn som står först i ledet. Då kan detta steg övergå i en sk. intensiv värmebehandling.)

Steg 2 - Ansiktsbehandling
Uppmuntra barnen att fylla hinkar med vatten från vattenpölarna i sandlådan. Be sedan ett litet barn hälla ut vattnet i buskarna. Luta dig så fram över hinken så att vattnet kan plumsa rakt upp i ditt ansikte när barnet (med de gigantiska tumvantarna du drog på tidigare) plötsligt släpper hinken. Smyg diskret in på personaltoan och torka av ansiktet med lite papper. Låt resten av sandvattnet torka in för en fin brun-utan-sol-effekt.

Steg 3 - Lerinpackning
Befinn dig på gården. Stå, gå eller sitt. Hur du än beter dig kommer du snart vara mer eller mindre täckt av vårdande lera. Så länge du är inom 5 meters avstånd från ett lekande barn kommer du att få ta del av denna härliga substans. Barn är utmärkta lerspridare. En kraftigare effekt uppnår man naturligtvis enkelt genom att själv delta i barnens lek, eller genom att rentav gå i direkt närkontakt med barnen (tex trösta ett gråtande barn som just rullat sig i lera). Allra bäst effekt uppnås dock genom att man sätter sig på huk. Förr eller senare kommer nämligen lilla Lotta att tulta fram och slänga sig mot sig så att du själv välter omkull rakt i själva gyttjepölen.

Steg 4 - Bodyscrub
Dags att gå in. Hjälp nu barnen klä av sig. Alla barnens ytterkläder är helt täckta av undergörande sand. Bara att ta hand om mössor, vantar och galonbyxor ger en oväntat heltäckande bodyscrub. En extra långtidsverkande effekt kan man få genom att koncentrera sig på att hjälpa de yngre barnen. Har man tur stoppar de nämligen en liten scrubvante även innanför tröjan. På så sätt kan både rygg och bröst få en skön heldagsbehandling (naturligtvis har du ju inte tid att tömma ut sanden ur tröja och BH förrän tidigast efter mellis).
Önskar du dig en ansiktspeeling kan du även prova att sätta dig på huk och tillrättavisa ett sand-vantat barn. Det är då fullt möjligt att du får både en ansiktsbehandling OCH en tandpolering i ett och samma vant-slag.

Fantastiskt! Efter en dusch (tyvärr utanför arbetstid - man kan ju inte få allt) är jag som en ny människa! Och tänk, jag kanske får en ny spa-dag redan i morgon!

14 kommentarer:

Kristina sa...

hahaha, du är för underbar. Vad jag skrattade, precis vad jag behövde efter hårt jobbpass coh vattengympa pass ikväll. Syns imorgon.

Anonym sa...

Haha, det låter ju som ett helt underbart yrke.Då får man ju ta att det är lite dålig lön. Jag måste byta yrke, för som du beskriver jobbet inom barnomsorgen är det ju ganska komiskt. Och vem vill inte ha ett sånt jobb?!

Stickorren sa...

Underbart!!

Inger sa...

Jag har numera lärt mig att ha speciella utekläder på förskolan.Det är inte så kul att plötsligt i affären få ögonen på hur jackan ser ut.De är för goa de där små barnen.

Marianne sa...

Vilken härlig berättelse. Du har många gånger fått mig att se på saker med andra ögon.

Anonym sa...

haha! Vad härligt! Jag skrattade högt här framför datorn. Precis vad jag behövde innan det är dags att ta tag i pluggandet :)

Ses i eftermiddag!

Eva i Halmstad sa...

Tack för denna målande historia.
Eva.

Anonym sa...

Maila facket och arbetsledningen bums! Puss!

Clara sa...

vad roligt du skriver! jag skrattade högt framför datorn!

CeciliaB sa...

Här är en dagis-fröken till som instämmer!
Bra skrivet, har du något emot att jag tipsar andra kollegor om din "krönika"?
Cecilia

Linda sa...

Klockren beskrivning och helt underbart att se hur man kan vända på all sand och se det som peeling :-)

maria carlander sa...

haha, klockrent!

Anonym sa...

Du får "Du gör min dag-utmärkelsen" av mig!

"give the award to up to 10 people whose blogs bring you happiness and inspiration and make you feel so happy about blogland! let them know by posting a comment on their blog so that they can pass it on. beware! you may get the award several times!"

Anonym sa...

Äsch, inte var det meningen att jag skulle bli anonym.