torsdag, januari 31, 2008

Räddad och rädd

Trollmamman har ryckt ut och räddat mig igen. I går kväll kom hon över med en tunn rundsticka så att jag kunde fortsätta med tröjan.Det var första bekantskapen med Addi lace-stickor. Mycket behaglig att sticka med! Jag kan precis föreställa mig hur sköna de tunna stickspetsarna är när man ska sticka spets. I detta fallet var de inte heller fel, eftersom jag skulle plocka upp gaaaaanska många maskor runt halsringningen.

Jag är fortfarande febrig, men inte värre än att jag kunnat knåpat på lite med stickningen. Det tog en faslig tid för några få varv halsringning, men nu är den klar. Inte helt perfekt fasthet överallt, och inte precis rätt spänst i avmaskningen hela tiden, men tillräckligt bra för att jag inte ska göra om. Jag vet inte hur mycket jag kan skylla på garnet egentligen, men liiite svårt är det med den i princip helt ostretchiga bomull-lin-blandningen när man som jag är mer van vill ull.

Dålig bild i spegeln, men jag var ju tvungen att kolla passformen när jag kommit så här långt. Den är okej, men inte precis slimmad. Jag skulle lätt kunna gå upp några kilon och ändå få plats utan problem.

Nu är det "bara" det där sista läskiga med att sy ihop ärmarna, och sedan sy i dem, kvar.
Jag läser i Stickhandboken att man ska sy i ärmar med efterstygn. Brukar ni göra så? I övrigt är det ju i princip samma teknik för att passa in ärmen som när man syr en tröja. Och DET har jag ju faktiskt gjort förr.

Nu undrar jag dock också om jag borde blocka ärmarna innan jag syr i hop dem.. Och sen gäller det att komma på viken slags stygn jag ska sy ihop ärmarna med. (Nä, mamma, det blir nog faktiskt inte så snyggt om jag bara "snörper i hop" dem. ;-)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Haha! Nej, den här gången håller jag faktiskt med dig, att det inte blir så snyggt å snörpe! Tröjan ser alldeles för fin ut för snörp.Du fixar nog att sy dit ärmarna , om jag känner dig rätt. Annars har du ju många snälla vänner som kanske kan ge dig ett och annat råd.

Stickorren sa...

Det skall bli kul o se den med ärmarna på.....väg på. Den blir väldigt fin!

Inger sa...

Jag brukar sy med efterstygn.Tröjan ser ut att bli väldigt fin.Ja,nu hade jag ju inte trott något annat heller förståss.

Anonym sa...

Det ser riktigt lovande ut hittills tycker jag!

Jag brukar sy ihop hela tröjan med såna här stygn:
http://www.needlepointers.com/displaypage.aspx?ArticleID=29905&URL=http%3a%2f%2fwww.patonsyarns.com%2fimages%2fglossary%2fseam-stockingSt.jpg

Hmm. kanske inte går att få fram hela länke. Kolla isf i min blogg i fingervants-inlägget där jag länkar till samma sida.

Det blir ju inte lika tydligt vid ärmarna som när man syr ihop två fyrkantiga delar (som på bilderna i länken) men jag brukar improvisera och ta ca två trådar på var i sida i varje stygn. Har ingen aning om jag gör "rätt" eller inte, men jag tycker att det brukar funka bra.

Och så brukar jag nåla fast ärmarna med säkerhetsnålar, men det har du nog redan kommit på misstänker jag :)

Lycka till!

Strumpstickan sa...

Undrar.. är Addi Lace metall och är de bra för att de är så tunna eller.. berätta gärna mer?

Tröjan blir snygg!

Anonym sa...

Jag har alltid sytt med efterstygn och det har blivit bra! Så försök du med det. Tröjan blir jättefin.Krya på dej!

Anonym sa...

Jag sydde med efterstygn förr när jag inte visste annat, och idag skulle jag nog ta en workshop hos Stickorren i montering eller så för att sy ihop något. Det är ju lite störra grej än en nalle eller pjuklarv vi talar om.