måndag, maj 15, 2006

Brödrecept

Mamacat undrade över brödreceptet, och det kan jag nog säga att jag gör själv också, för det blev lite "man tager vad man haver".

Själva grundreceptet står i Vår kokbok, och börjar med att man blandar 3 dl vatten, 3 dl rågsikt och 25 g jäst och sätter detta i rumstemperatur. (Det är egentligen fusk att använda jäst eftersom en riktig surdeg ska "surnar" av sig själv, men då tar det 4-5 dar innan man kan baka.) Med denna variant väntar man antingen bara ett dygn innan man bakar, eller så väntar man två dygn, men då måste man mata degen med lite nytt mjöl då det första dygnet gått.

När det var bakdags slutade jag följa receptet, och blandade ner
7 dl vatten
en skvätt olja
ett par msk brödkryddor
en msk salt
ett par dl skållade rågkärnor
någon dl skållad havrekli
solrosfrön
linfrön
en himla massa mjöl (Det fick bli en blanding av graham, rågsikt och dinkelmjöl)

Först ska degen jäsa 1h innan man bakar ut den, och sedan ca 30 min till. Jag gräddade brödet i nedre delen av ugnen 45-50 min i 200 grader (sätt ugnen på 250 grader, men sänk då du sätter in brödet).

Brödet blev faktiskt riktigt gott. Lite surt kanske, men det var ju liksom meningen. ;-) Och eftersom det blev stooora limpor (två st täckte plåten totalt) så blev det många mackor på ett bak.

1 kommentar:

Kattmamman sa...

Tackar - måste testa!