söndag, oktober 01, 2006

Bikarbonatslimpa

Har blivit ombedd att dela med mig av receptet på en fiberrik, och god limpa som bakas med bikarbonat istället för jäst. Jag tror att det ursprungligen är samma recept som Arlas Hurtbulle men det har sedan efter några omvägar och en del ändringar hamnat hos mig. Som såklart inte kan låta bli att ändra lite mer, därav alla "eller" i receptet. Ett perfekt recept för "man taget vad man haver och haver lust med"-bakning!

Bikarbonatslimpa

2 dl havregryn, eller havrekli
2,5 dl vetemjöl
3,5 dl grahamsmjöl
1 dl linfrön, krossade eller hela
1 dl hackade mandlar, valnötter eller hasselnötter
0,25 dl krossad råg
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1-2 tsk brödkryddor
ev. en "doft" kardemumma
4,5 dl lättyoghurt
0,5 dl lingonsylt, eller 0,5 dl äppelmos, eller ca 2-3 msk honung

Blanda först de torra ingredienserna, och tillsätt sedan yoghurt och lingonsylt/äpplemos/honung. Smörj en avlång bakform och klicka ner smeten i den. Jämna till lite.
Grädda i 200° grader i 60 min.

Du kan också gärna ersätta en del av mjölet med havremjöl eller rågmjöl, hälla i lite russin om du gillar det, blanda i nyttiga pumpafrön, psylliumfrön osv. Om du blandar i solrosfrön blir de grönfärgade av bikarbonaten, men det är inte farligt. Jag brukar strö ut några ovanpå limpan istället.

Nu har jag antagligen krånglat till allt som vanligt. ;-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Å,det där brödet låter jättegott!Måste baka det i veckan.