torsdag, juni 07, 2007

På banan och två mogna bananer

Jag är igång med stickningen lite bättre igen tack vare nationaldagsstickningen igår! Vi hade en jätteskön eftermiddag i skuggan. Jag stickade på tröjan och hann upp till avmaskningen för halsen på bakstycket.

Idag har jag jobbat, jobbat lite extra (Whohoo, jag tjänade nog flera kronor!), lämnat in examinationsuppgift, ätit vitlöksdoftande hemlig låda från frysen, dammsugit lite och nu har jag nyss stoppat in en banankaka i ugnen. Jag hittade två bananer på fruktfatet som måste ha passerat klimakteriet. Det var iaf väl mogna.

Banankaka

Det här stoppade jag i smeten:
50g flytande margarin + 0,25 dl rapsolja
2 dl socker
o,5 dl farinsocker
2 msk mjölk
en nypa salt
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 mosade klimakteriebananer
50g hackad mörk choklad med hög kakaohalt
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1-2 krm ingefära
2 msk solrosfrön

Och så här kan man göra:
Blanda matfettet med socker, mjölk, salt, vaniljsocker och ingefära.
Dela äggen och blanda i gulorna.
Mosa bananerna och blanda ner dem också.
Blanda ner mjöl, bikarbonat och hackad choklad.
Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner dem.

Häll smeten i en smord, bröad form med löstagbar botten.
Strö över solrosfröna.
Grädda i ca 35-40 min i 175 grader. Den ska vara knappt klar i mitten för att bli extra saftig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ingen kanel?

Anonym sa...

Jag säger som kakmonstret, var har kanelen tagit vägen?? Konstigt värre!!
/Fia

Dödergök sa...

Jag blir alltid så baksugen när jag läser din blogg ( eller det blir VÄRRE när jag läser din blogg). Den där kakan såg riktigt smaskig ut.