söndag, september 13, 2009

Djevelluen kan vara en j-vlig liten luva.

Jag har länge velat sticka en Djevellue och nu har jag ju ett passande huvud att sticka till. (Inte för att lilla N är en djävul, utan för att hon har ett mindre huvud än jag.) Dessutom ville jag gärna ha en ny lättsam stickning nu när meditationssjalen är klar.

Jag ville dock sticka den i Milk & Honey som är ett tjockare garn än det som anges i mönstret. Efter att ha stickat provlapp lade jag upp 115 maskor härom dagen. Stickade 7 varv räta maskor och insåg att jag måste räknat fel på masktätheten. Repade upp. Lade upp 109 maskor. Stickade 7 varv räta maskor och insåg att jag måste tänkt fel igen. Repade upp. Räknade om. Lade upp 97 maskor, stickade återigen 7 varv räta maskor och var denna gång ganska nöjd med omkretsen. Läste i mönstret (den engelska versionen) igen och insåg att jag skulle ha stickat 7 varv RÄTSTICKNING, dvs vartannat varv räta och vartannat varv aviga, eftersom jag stickade runt.

Till ovanstående process åtgick tre dagars sticktid (för trots att det här på bloggen kan se ut som om lilla N sover mest hela dagarna så är hon faktiskt vaken riktigt mycket). Till sist fick jag iaf det hela rätt och igår fick jag lite mer sticktid tack vare goda vänner som bar och vaggade och pratade och gungade och klappade på lilla N. Så nu har jag faktiskt en lättsam stickning som ser ut så här:Nu ser jag dock att mössan trots allt blir mycket större än jag tänkt mig. Tur att små huvuden växer. Och tur att jag kan sticka en mindre om jag vill, nu när jag har koll på hur man gör.

1 kommentar:

Kristina sa...

Heja heja. Jag tog fram Gial i dag och satt som ett frågetecken. Har inte stickat på den sedan N kom till livet för att vänta in dig. Men nu har jag stickat en rapport till. Visst sa vi 10 rapporter och sedan avstämming??