torsdag, september 13, 2007

Garn från staterna!

I går fick jag två påsar garn från Baskets of Yarn. Det var spännande!

Totalt sett är jag väldigt nöjd, men så här blev det:

Ett nystan (det lyxigaste) hade ramlat ner på golvet och inte kommit med. Tyvärr hann det heller inte fram med posten till den adress sambon befann sig på då. Nu kommer alltså en förvånad amerikansk man få ett härligt lilamelerat bambugarn på posten.

Av de garner jag fick hem är det ett (1) nystan som är samma som det jag beställde. Nu spelar det mindre roll, för jag fick gosiga, fina garner iaf och kanske tom lite mer garn för ungefär samma pengar. (Dvs, OM jag inte hade betalat för det där bambugarnet.)

Diane var så himla snäll och ville tydligen nysta allt garn åt mig. Sambon hade avstyrt det när han kom in, men en del garn är färdignystat och klart för direkt sticking om jag vill! Jättesnällt av Diane. Men...alltså...är jag fånig som hade velat se det på härva först?

Nåja. Jag menar inte att klaga, för jag är som sagt nöjd, och det hela var ju lite av en chansning! Nu ska ni få se på 122$ i garn!
500 g peruanskt merinogarn från Cascade yarns. Detta fick jag istället för samma mängd Ultra Alpaca. Det blir jättebra! Jag har funderingar på att någon gång i en avlägsen framtid sticka en kofta av det. Jag har ett bra mönster.

100 g Ultra Alpaca och 50 g Ultra Alpaca Light från Berocco. Härligt garn i 50% alpaca 50% ull med vackra färgskiftningar. Den lila härvan är den som jag faktiskt har jag beställt precis som den kom. I svenska pengar kostade den typ 38 kr - bra pris! Den blå härvan är egentligen samma garn, i den färg jag önskat, men tjockare. Helt okej då jag inte hade ett dedikerat projekt för detta garn.
Jasper, ett nytt merinogarn också det från Berocco. (Tur man kan kolla lite hur härvorna ser ut genom att surfa. :-)) Jättemjukt och lent. Detta fick jag istället för Hachogarnet. Tydligen är det här billigare för jag fick fler nystan. Vad tror ni om en hösthalsduk i det bruna? Så här ser det blå ut uppstickat.

Det här knallcerisa nystanet skrattade jag åt när jag fick upp det ur påsen. Det såg ut som ett stort nystan skrikig akryl. Nu är det inte det, utan ett helt vanligt ullgarn, och Diane har valt färgen åt mig, för att det ska matcha Boku-nystanet till höger. Bokun är istället för Noro Kureon-garnet som jag önskade. Eftersom Kureonen hade ganska mycket cerise i sig så förstår jag hur Diane tänkte när hon valde färger. Hon har gjort ett bra jobb, men visst är det roligt hur olika man tänker. Jag hade sett något helt annat framför mig!
Jag är ändå säker på att det kommer kunna bli något roligt av detta så småningom!

Ojoj. Nu måste jag sätta fart med mina WIPar så att jag får börja lite nytt!

6 kommentarer:

Inger sa...

Ja,du har då mycket att mysa med.Jag får trösta mig med attjag snart ska på garnspan till Köpenhamn.

Anonym sa...

Ja, hur tänker de??

Anonym sa...

Hihi, ja det cerise garnet var ju ett fascinerande val :)

Men annars tycker jag att det ser riktigt fint ut. Gillar särskilt de bruna... och alpacan ser väldigt klapp-vänligt ut! :)

Kristina sa...

hmm härligt. Undra vilket som var bäst. Garnporret eller att sambon är hemma igen ;)

Knit-Marie sa...

Lycko dig!!!

Strumpstickan sa...

Så mycket spännande garn!