tisdag, juni 06, 2006

Besvärliga bak

I går försökte jag baka en bikarbonatslimpa efter ett av mina favoritrecept (med en massa frön, nötter och gryn i). Det gick ganska bra. Men att ta ut den ut formen gick inte alls eftersom jag glömt att smörja den. Ut ramlade smulor och olikformade stycken av bröd. Nåja. Jag mumsade minsann i mig en del av det i alla fall - smaken var det ju inget fel på.

Nyss tänkte jag försöka mig på ett nytt recept "Dinkel flerkornsbröd" som jag hittade här. Jag hade dock bara ett paket jäst hemma så jag minskade hela receptet med 1/3. Jag rörde ihop degen, hällde i lite mer frön (alldeles för snålt med bara ett par matskedar ju!), kom ihåg att smörja formen, och hällde degen i formen. In med det hela i ugnen för jäsning i 50 grader. Och glömde bort den. Inte så länge alls, men tillräckligt länge för att degen skulle svämma över. När jag kikade in i ugnen beskådade jag således ett ståtligt vulkanutbrott. Haha!
Nu har jag sanerat lite lagom, och satt ugnen på gräddingstemperatur så får jag se vad som händer.

Ska rapportera senare!

Tänk så spännande det är att baka!

1 kommentar:

Stickorren sa...

Bröd har en förmåga att smaka gott (nästan) hur man än gör!