måndag, juni 19, 2006

Quinoasallad

Eftersom jag blivit tillfrågad om ingredienserna i quinoasalladen jag tog med igår kommer här ett ungefärligt recept:

Qiunoasallad
2 dl (okokt) quinoa
4 dl kokta kindeybönor, eller andra bönor du tycker om
2 finskurna salladslökar (eller en rödlök)
1 hackad liten färsk vitlök (hela löken, med blast), eller 1-2 vitlöksklyftor, efter smak
2 små morötter som "flagats" med hjälp av en potatisskalare
Ca 2 msk olivolja
Ca 2 msk ljus balsamvinäger
Grovmalen svartpeppar
Örtsalt
Blandade örtkryddor (Jag brukar använda "provencalsk örtkrydda", men ta det du gillar)

Koka quinoan enligt anvisning på förpackningen, men tillsätt även lite grönsaksbuljong.
Låt quinoan svalna. Blanda i allt annat. Krydda med örtsalt, peppar och örtkryddor. Smaka av, gärna efter att salladen fått stå till sig en stund. Tillsätt ev. mer kryddor. Jag har ingen aning om hur stora mängder jag använder... ;-)

Lätt som en plätt. Gott som det är, men man kan gärna blanda ner ruccola och tomater strax före serveringen, eller bjuda en fräsch sallad till, på sidan om!

1 kommentar:

Anonym sa...

Gott!